Constructorii de branduri

Ziarul Financiar 23.05.2018

Coca-Cola HBC România (producţia băuturilor răcoritoare), Ursus Breweries (fabricarea berii) şi Bunge România (fabricarea uleiurilor) sunt cei mai mari trei producători din industria alimentară şi a a băuturilor după cifra de afaceri din 2016.



Producătorul sucurilor Coca-Cola şi Fanta şi al apelor minerale Dorna este liderul incontestabil al producţiei în ultimii cinci ani, o perioadă în care businessul Coca-Cola HBC s-a majorat cu 15%. În 2016 avansul a fost de  5%, la 2,2 mld. lei.

În top zece, producţia de băuturi răcoritoare, fabricarea berii şi fabricarea uleiurilor sunt cel mai bine reprezentate industrii, cu câte două companii fiecare, acestea fiind de altfel şi industriile cu cele mai mari businessuri din producţia de alimente.

Economia locală nu are în top zece nicio fabrică de lapte, de ciocolată, de mezeluri sau de pâine, iar primele zece companii au capital integral străin.

Primele afaceri antreprenoriale din industria alimentară sunt Prutul Galaţi, o companie controlată de Marian Andreev, Romaqua – producătorul Borsec (Octavian Creţu şi Nicolae Palfi), Unicarm din Satu Mare, un business integrat, controlat de Vasile Lucuţ, şi Aaylex (Bogdan Stanca), un grup activ în industria cărnii de pasăre. Din acelaşi sector în top 20 mai intră şi Agricola Bacău, tot o companie antreprenorială. Cel mai mare business integrat din sectorul cărnii de pasăre este însă Transavia din Alba-Iulia, o companie clădită de la zero de antreprenorul Ioan Popa, al cărei domeniu principal de activitate (cod Caen) este însă creşterea păsărilor, acesta fiind motivul pentru care producătorul nu figurează în acest top. Transavia se află însă în top zece cei mai mari jucători din agricultură şi silvicultură.

Antreprenorii care au construit marile companii din industria alimentară au devenit în ultimii ani principala ţintă de achiziţii a multinaţionalelor aflate în expansiune.

Majoritatea companiilor din top au avut rate de creştere cuprinse între 5 şi 15% în ultimul an, în linie cu creşterea consumului.  Faţă de 2012, doar producătorul de carne de pasăre Aaylex Prod (brandul Coco-Rico) a înregistrat o dublare a vânzărilor.