Românii au prins din nou gustul maşinilor noi. Piaţa auto a atins maximul ultimilor 10 ani în T1/2018

Autor: Bogdan Alecu 25.04.2018

♦ Vânzările de autovhicule noi au înregistrat în T1 o creştere de 20%, la 36.000 de unităţi, punctând cel mai ridicat volum al pieţei locale din ultimii zece ani.



Creşterile salariale, şomajul aproa­pe inexistent în marile zone industriale alături de fir­mele care îşi reînnoiesc flotele au adus cel mai mare volum de vânzări pe piaţa auto locală în primul trimestru al acestui an, potrivit datelor Asociaţiei Produ­cătorilor şi Importatorilor de Auto­mo­bile (APIA). Pe de altă parte, cu toate că piaţa a depăşit volumul atins în primele trei luni din 2009, raportat la 2008, în continuare există o scă­dere de 56%. Din vânzările în primul tri­mes­tru, de 36.000 de unităţi, 29.531 au fost autoturismele, în creştere cu 26% faţă de perioada similară a anului trecut, şi 6.462 de unităţi au reprezentat vehiculele co­mer­ciale, în scădere cu 0,6%.

„Există un anumit optimism în rândul jucătorilor din piaţa auto, care se aşteaptă ca anul 2018 să fie al cincilea an consecutiv de creştere de la declanşarea crizei economice în 2009“, au spus oficialii APIA.

În continuare, vânzările sunt susţinute, în principal, de către persoanele juridice, care aco­peră 70% din totalul achiziţiilor de autotu­risme realizate în primele 3 luni ale anului.

„Este de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziţionate de către persoanele fizice în aceste prime 3 luni din 2018 - 8.799 unităţi - este cu 76% mai mare decât cel afe­rent perioadei similare de anul trecut. Ca urmare, şi ponderea lor a crescut în 2018 la 30% de la 21% în 2017. Această creştere importantă, la fel ca şi cea de anul precedent, a avut loc înaintea demarării Programului Rabla, ceea ce arată în mod foarte clar faptul că, în actuala conjunctură economică favora­bilă, acest program nu mai este la fel de im­portant în ceea ce priveşte decizia persoanelor fizice de achiziţie unui autovehicul nou“, au subliniat oficialii asociaţiei.

Salariile angajaţilor români au crescut substanţial în ultimii ani, pe fondul majorărilor succesive ale salariului minim, al creşterilor de salarii din sectorul bugetar şi al deficitului de candidaţi de pe piaţa muncii care a „obligat“ angajatorii să majoreze salariile pentru a rămâne competitivi. Astfel, salariul mediu pe economie a crescut cu mai mult de 10% pe an în ultimii trei ani, însă în mediul privat majorările nu au depăşit 4,5 - 5% pe an, tendinţă care va continua şi în perioada următoare. În 2017, salariul mediu pe economie a ajuns la valoarea de 2.384 de lei net pe lună, în creştere cu 16% faţă de anul anterior, arată datele Institutului Naţional de Statistică.

Topul pe mărci este condus de către Dacia, cu 9.309 unităţi, în creştere puternică de 30% urmată de către Volkswagen, cu 3.680 unităţi, în urcare cu 13% şi Ford cu 3.055 unităţi, cu 22% mai mult decât în perioada similară a anului trecut. Cel mai mic avans din primul trimestru a fost reprezentat de Toyota, care şi-a apreciat vânzările cu un singur procent.