O statistică dramatică: 1.000 la zero. De ce polonezii au reuşit să intre şi să câştige teren în businessul românesc, iar companiile antreprenoriale româneşti nu au reuşit acelaşi lucru în Polonia?

Autor: Alina-Elena Vasiliu 27.04.2018

♦ Companiile din Polonia, Cehia şi chiar Ungaria au investit puternic pe piaţa din România, acestea fiind în top 20 investitori străini pe plan local ♦ Valoarea capitalului social al companiilor din aceste trei ţări se ridică la peste 2,7 mld. euro în total.



Peste 450 de milioane de euro au investit în România cele mai mari com­panii poloneze, Polonia aflân­du-se între cei mai mari 20 de inves­titori străini de pe piaţa locală după valoarea capitalului plasat.

Firme precum Maspex (care deţine bran­dul de sucuri Tymbark), Ciech Soda (fosta Uzi­nele Sodice Govora), Cersanit (producător de obiecte sanitare), Porta Doors (producător de uşi), Barlinek (producător de pardoseli şi par­chet din lemn) şi Can Pack (producător de am­balaje) au creat împreună, de la intrarea pe piaţa din România, circa 3.000 de locuri de mun­că, după cum arată datele Agenţiei Polo­neze de Investiţii şi Comerţ.

„În 2016, erau înregistrate în România 862 de companii cu capital polonez (peste 1.000 figu­rează în martie 2018 – n. red.). În ceea ce pri­veşte exporturile, principalele categorii de pro­duse pe care Polonia le exportă în România sunt maşinile, mâncarea semipreparată, băuturile alcoolice şi nonalcoolice, produsele din plastic şi din cauciuc“, spune Arkadiusz Tarnowski, expert principal în departamentul de Dezvoltare Economică din cadrul Agenţiei Poloneze de Investiţii şi Comerţ.

Anul trecut, valoarea schimburilor comer­ciale dintre România şi Polonia a depăşit pen­tru prima dată cifra de cinci miliarde de euro, însă exporturile Poloniei pe piaţa locală sunt duble faţă de cele ale României în Polonia, acestea din urmă si­tuându-se în 2017 la 1,8 mi­liar­de de eu­ro. Principalul pro­dus pe care Ro­mâ­nia îl vinde către Polo­nia este automo­bilul Dacia.

În aceste condi­ţii, până la sfârşitul lunii iunie, la Bucu­reşti, se va deschide un birou al Agenţiei Poloneze de Investiţii şi Comerţ. Companiile din Polonia sunt printre cei mai importanţi investitori din regiune pe piaţa din România. Pe de altă parte, Cehia se află în top zece cei mai mari investitori străini din România după valoarea capitalului social subscris la finalul lunii martie 2018, cu 1,3 mld. euro, în timp ce atât Ungaria, cât şi Polonia intră în top 20, arată datele de la Registrul Comerţului. Ca număr de companii, investi­torii din Ungaria sunt lideri detaşaţi, cu peste 13.000 de firme la finalul lunii martie, în timp ce ca valoare a capitalului social subscris Un­garia se află pe locul doi între ţările din regiune, cu peste 950 de milioane de euro.

Dacă investitorii din Est au văzut în România o piaţă bu­nă pentru un pariu de 2,7 mld. euro, doar 134 de com­panii locale au avut curaj să se extindă pe pieţele externe prin investiţii străine directe, arată un studiu realizat de mai mulţi specialişti din cadrul Direcţiei de Stabilitate Financiară şi de Gestiune a Riscurilor din Banca Naţională.