Dacia accelerează spre 700.000 de maşini noi vândute la nivel mondial pe măsură ce vânzările lui Duster continuă să urce

Autor: Bogdan Alecu 27.04.2018

Vânzările Dacia în primul trimestru al acestui an au urcat cu 14% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 172.000 de autovehicule. Dacă ritmul va fi menţinut până la finalul anului, atunci marca autohonă se va apropia în acest an de 700.000 de unităţi pentru prima dată în istoria sa. Pe de altă parte, acest lucru înseamnă că în Maroc se vor asambla în 2018 400.000 de maşini alături de circa 300.000 în România, Tangerul urmând să depăşească la volum uzina din Mioveni. Pe de altă parte, Dacia produce numai în România SUV-ul Duster, cel mai scump şi complex model al său în timp ce în Tanger se produce Logan, Logan MCV, Sandero, Lodgy şi Dokker.

Pe de altă parte, cu o piaţă fără nicio piedică în calea importurilor nefiscalizate de maşini vechi, România nu intră nici măcar în top 15 cele mai mari pieţe pentru Grupul Renault

Înmatriculările la nivel mondial (autoturisme Ă vehicule utilitare) ale Groupe Renault (din 1 ianuarie 2018 inclusiv Jinbei şi Huasong) au înregistrat o creştere de 4,8% pe primul trimestru, pe o piaţă care progresează cu 2,7%.

Cota de piaţă este de 4,0% (+0,1 puncte faţă de 2017). Mărcile Renault şi Dacia stabilesc fiecare un nou record de vânzări pentru primul trimestru.

în Europa, înmatriculările Grupului cresc cu 2,8% pe o piaţă care progresează cu 0,6%, datorită succesului noilor modele Duster şi Koleos.

În afara Europei, Grupul înregistrează vânzări în creştere cu 22,1% în Eurasia şi 21,3% în America Centrală şi de Sud şi îşi încetinesc ritmul în regiunile Africa-Orientul Mijlociu-India (-5,3%) şi Asia-Pacific (-18,6%).

În primul trimestru 2018, cifra de afaceri a Grupului se ridică la 13 155 milioane de euro (+0,2 %). Pentru curs de schimb şi perimetru constante2, cifra de afaceri a Grupului progresează cu 5,4 %.

Începând cu 1 ianuarie 2018, Grupul a modificat alocarea de bonificaţii, între diferitele sectoare operaţionale, pentru cursul de schimb, fără însă ca această măsură să aibă vreun impact asupra cifrei de afaceri consolidate. Cu o metodă de prezentare similară, cifra de afaceri a activităţii Auto, excluzând AVTOVAZ, ar fi fost mai mare cu 136 milioane de euro (1,1 puncte), în contrapondere cu o diminuare echivalentă a cifrei de afaceri a activităţii Finanţarea vânzărilor.

Cifra de afaceri a activităţii AUTO, excluzând AVTOVAZ, este de 11 646 milioane de euro, în scădere cu 2,5%. Aceasta este cauzată, mai ales, de impactul negativ al cursului de schimb, de -4,8 puncte: deprecierea principalelor monede ale Grupului (pesoul argentinian, realul brazilian, lira turcească şi dolarul american). Impactul volumelor este pozitiv (+2,3 puncte), la fel şi cel al preţurilor – de 1,2 puncte – mai ales în ţările emergente, compensând deprecierea monedelor.

Activitatea Finanţarea vânzărilor (RCI Banque) realizează o cifră de afaceri de 793 milioane de euro, în creştere cu 27,7 % faţă de 2017. Dacă nu s-ar fi schimbat metoda contabilă – conform explicaţiilor de mai sus – creşterea ar fi fost de 5,8 %. Numărul de contracte noi de finanţare creşte cu 4,7 %. Activul productiv mediu creşte cu 13,2%, la 42,9 miliarde de euro.

Contribuţia AVTOVAZ la cifra de afaceri a Grupului este de 716 milioane de euro pe primul trimestru, în creştere cu 25,8 %, datorită evoluţiei vânzărilor Lada, în ciuda unui efect negativ al cursului de schimb de 85 de milioane de euro.

În 2018, se estimează că piaţa mondială va progresa cu 2,5% faţă de 2017. Pentru piaţa europeană, prognoza de creştere este de 1%, la fel şi pentru cea franceză.

Estimările sunt de evoluţie şi pentru următoarele pieţe: Rusia: 10 %, Brazilia şi China: 5%, India: 6%.

În acest context, Groupe Renault îşi confirmă obiectivele:

- creşterea cifrei de afaceri (curs de schimb şi perimetru constant),

- menţinerea marjei operaţionale a Grupului de peste 6,0%,

- generarea unui free cash-flow operaţional pozitiv al activităţii Auto.