Cursa mondială pentru atragerea investiţiilor prin reducerea taxelor companiilor este în plină desfăşurare: Ungaria are cel mai mic impozit pe profit din UE, SUA au pornit în forţă, iar Marea Britanie, Franţa şi Polonia se pregătesc de start

Autor: Bogdan Cojocaru 17.05.2018

Când guvernul Ungariei şi-a redus anul trecut impozitul pe profitul companiilor la 9%, cel mai mic nivel din UE, s-a vorbit de o cursă până la fund a taxelor care va perturba competiţia pentru investiţii şi care în cele din urmă va lăsa guvernele fără venituri preţioase.

De atunci, SUA, cea mai mare economie a lumii, a coborât taxele aplicate companiilor. Franţa, Marea Britanie şi Belgia s-au angajat să micşoreze gradual impozitele pentru companii. Unul din cele două partide populiste care ar putea forma noul guvern italian a propus şi el scăderea impozitului la 15%. De asemenea, guvernul polonez are în plan reducerea impozitului aplicat profitului companiilor mici şi pentru întreprinzătorii aflaţi la început de drum de la 15% la 9% începând cu 2019.  În Bulgaria, taxa unică este de 10%. Chiar şi în îndepărtata Australie guvernul se pregăteşte să micşoreze taxele.

Cursa până la fund este în plină desfăşurare. Din ea lipseşte însă Germania, cea mai mare economie europeană, ale cărei companii investesc masiv în Europa de Est. Analiştii atrag atenţia că dacă Berlinul nu reacţionează, povara taxelor care apasă pe companii va ajunge cea mai mare din rândul principalelor state industrializate. În aceste condiţii, companiile îşi vor muta fabricile şi profiturile în state cu taxe mai mici.

Preşedintele american Donald Trump a început anul în forţă, cu o reformă fiscală prin care taxa pe profitul companiilor a fost redusă de la 35% la 21%. Trump vrea ca astfel să convingă companiile să investească mai mult în SUA şi să raporteze acolo o parte mai mare din profiturile internaţionale, scrie publicaţia germană Handelsblatt.

În Germania, ultima schimbare majoră în privinţa fiscalităţii s-a produs în urmă cu un deceniu. Impozitul pe profit este de 15,8% şi include suprataxa de solidaritate din care s-au finanţat eforturile de reunificare a ţării. Însă companiile mai plătesc şi taxe comerciale locale, care s-au majorat accentuat în ultimii ani, ajungând acum la 14%. Astfel, povara fiscală a companiilor ajunge în medie la 30%. În oraşele mari, ca Munchen, unde taxele comerciale locale sunt mai mari, cifra poate ajunge şi la 33%. Anul trecut, Franţa şi Belgia, ţări din nucleul dur al zonei euro, aveau taxa pe profit mai mare decât în Germania, de 34%. Între timp, guvernele ambelor state au decis să taie din povara fiscală. Franţa va reduce gradual impozitul pe profit la 25% până în 2022, iar Belgia la 25% până în 2020. Alte ţări europene acţionează mai agresiv. Spre exemplu, Marea Britanie vrea să reducă impozitul de la 20% în prezent la 17% până în 2021. Coaliţia de guvernare din Germania, care pune preţ mare pe echilibrul bugetar, spune că ar prefera stabilirea unei limite minime pentru impozitul pe profit la nivelul întregii Uniuni Europene, ceva ce ar declanşa majorări de taxe în Europa. Însă pentru astfel de decizii trebuie acordul unanim al membrilor UE, care n-au reuşit nici măcar să implementeze o politică comună privind refugiaţii, mai puţin costisitoare.

În schimb, legiuitorii germani au discutat reducerea contribuţiilor la asigurările sociale sau la şomaj. Ministrul de finanţe Olaf Scholz a indicat că guvernul ar putea acorda reduceri limitate ale taxelor pe venitul personal, în contextul în care guvernul estimează venituri din taxe peste ţintele iniţiale în următorii câţiva ani. Scholz a spulberat orice speranţă pentru companii la impozite mai mici.

Poverile fiscale mai mici din alte ţări vor fi tentante pentru companiile cu activităţi în Germania care au ca responsabilitate în primul rând să aducă profit investitorilor. Companiile îşi vor muta investiţiile bănoase şi locurile de muncă în statele cu taxe mai reduse. În plus, aranjamente fiscale cum sunt cele la care recurg guvernele Irlandei şi Luxemburgului vor ajuta companiile să-şi transfere veniturile din Germania în străinătate şi să ceară înapoi taxele plătite la bugetul german. 

În Polonia, cea mai mare economie est-europeană, colectarea taxelor de la companii s-a îmbunătăţit considerabil anul trecut, cu 3,4 miliarde de zloţi (793 milioane euro), la 29,8 miliarde de zloţi (6,9 miliarde euro). Acum, ministerul de finanţe are ca prioritate o nouă lege privind taxarea companiilor care ar trebui să înlocuiască până în 2020 o legislaţie veche de 25 de ani şi modificată de zeci de ori, scrie Bloomberg. În ceea ce priveşte taxarea companiilor, planul este reducerea impozitului pe profit aplicabilă companiilor mici şi antreprenorilor care pornesc afaceri noi de la 15% la 9% începând cu 2019, a spus viceministrul de finanţe Pawel Gruza. Nu există planuri imediate de scădere a taxei standard de 19% pentru că bugetul n-o permite.

„Suntem conştienţi de mutările din jurul nostru şi cea mai mare parte dintre ele sunt în jos, unele semnificativ în jos”, a spus Gruza. 

Din Ungaria, stat care a redus anul trecut impozitul pe profit de la 19% la 9%, ministrul economiei Mihaly Varga a explicat recent că la creşterea economică de 4,4% din primul trimestru au contribuit, printre altele, reducerea plăţilor la asigurările sociale şi taxele mai mici pe profit. Diminuarea acestor poveri a permis companiilor să majoreze salariile, ceea ce s-a văzut în consum. În primul trimestru,vânzările de retail au urcat cu aproape 8%, ritm dublu faţă de cel înregistrat în 2017. Cursa taxelor nu a rămas neobservată de FMI. Christine Legarde, şefa instituţiei, a avertizat că aceasta va duce în cele din urmă la erodarea veniturilor guvernelor în toate ţările.