Conferinţa ZF Branduri Româneşti. Cum să îţi construieşti un brand puternic? Companiile româneşti pot merge mai departe doar prin investiţii masive în branding

Autor: Simona Tatu 25.05.2018

♦ „Brandurile româneşti au menirea să înţeleagă consumatorul local mult mai repede decât o fac brandurile străine.“



Antreprenorii români prezenţi la conferinţa ZF Branduri Româ­neşti de la Cluj-Napoca au povestit cum de fiecare dată când au dorit să extindă businessul sau au vrut să se diferenţieze pe piaţă singura soluţie a fost să investească în brand. 

Antreprenorii locali au început să se uite la crearea de branduri şi mărci puternice şi competitive odată cu creşterea importanţei acordate imaginii şi reputaţiei companiilor lor.

Brandul este singura poartă de salvare în competiţia cu firmele multinaţionale, iar poziţionarea corectă poate asigura antre­prenorilor români un loc în piaţă.

Aceasta a fost una dintre concluziile la care au ajuns antreprenori, executivi de top şi specialişti din media şi branding care au participat ieri la conferinţa ZF Branduri Româneşti, organizată în parteneriat cu Raiffeisen Bank la Cluj-Napoca. Peste 120 de antreprenori locali au participat ieri la evenimentul care a adus în discuţie teme precum ce înseamnă să îţi construieşti un nume în afaceri şi care sunt paşii de urmat în procesul de branding. 

„Când am deschis firma, în anul 1993, am ales un nume care era greu de reţinut, iar după 15 ani am făcut rebranding şi am ales să schimbăm numele în carmangeria Moldovan. De asemenea, am aplicat strategia Blue Ocean (strategia oceanului albastru - n. red.) şi am facut magazine mai moderne, cu design mai frumos, pentru a oferi o altă experienţă clienţilor“, a spus Cosmin Moldovan, director general al carmangeriei Moldovan. 

De asemenea, brandul poate fi unul dintre elementele importante prin care România poate să încetinească fenomenului migraţiei.  

„Brandul ne ajută pe noi, ca ţară, să reuşim să punem o frână mai mică sau mai mare în fenomenul migraţiei. 80.000 de oameni pleacă anual din România, iar brandurile ne pot ajuta în acest context. Trebuie să ne gândim cum ar fi fost dacă nu ar fi existat antreprenorii de succes”, a spus Felix Daniliuc, director executiv în cadrul Raiffeisen Bank România. 

Raul Ciurtin, creatorul brandurilor Zuzu şi Fulga şi acţionar în cadrul companiei Prefera Foods din Alba care deţine brandul Capricii şi Delicii, este de părere că piatra de temelie a brandului unei companii este respectarea promisiunii făcută clienţilor. 

„Cred că un brand trebuie să îşi definească consumatorul şi să îşi ţină promisiunea faţă de el. Piatra de temelie a brandului este promisiunea făcută clientului. De asemenea, brandurile româneşti au menirea să înţeleagă consumatorul din România mult mai repede decât o fac brandurile străine. Brandurile româneşti îşi ajustează discursul pe nevoia consumatorului”, a explicat Radu Ciurtin. 

Pe de altă parte, antreprenorul Mircea Todoran, creatorul brandului Telemea de Ibăneşti, a spus că momentul în care compania sa a înregistrat numele brandului ca denumire de origine protejată a fost un moment cheie în dezvoltarea afacerii. 

„Afacerea a pornit din familie de la o făbricuţă de lapte, la un moment dat am văzut că nu mai putem să creştem nicicum şi apoi am reuşit ca în decursul a şase ani să dezvoltam brandul Telemea de Ibăneşti. Produsul nostru este recunoscut la nivelul UE ca produs cu denumire de origine protejată adică un produs care se produce doar într-o anumită arie geografică şi din materie primă produsă în acea arie. Din momentul în care am obţinut-o, ne-a fost mai uşor să discutam cu retailerii şi cu băncile.” Specialiştii în branding au atras atenţia şi asupra faptului că brandul este mai mult decât un logo sau o marcă înregistrată şi că mulţi antreprenori locali nu înţeleg ce este acela un brand.

”Companiile româneşti amână prea mult, există confuzie în ceea ce înseamnă un brand şi destul de multă aproximare, dar şi o dezvoltare haotică a brandurilor româneşti. Trebuie să înţelegem că brandul nu este un logo, nu este o marcă înregistrată. Brandul se află în mintea oamenilor, nimeni nu deţine un brand”, a explicat Adrian Docea, creative director al companiei de publicitate Heraldist & Wondermarks.