Problemele majore cu care se confruntă turismul românesc în ciuda potenţialului uriaş: Criza forţei de muncă, promovare precară şi absenţa comunicării dintre mediul privat şi public

Autor: Răzvan Botea 14.06.2018

Lipsa forţei de muncă devine o problemă foarte presantă şi în industria opsitalităţii, aceasta fiind de 50.000 de persoane. Conducătorii asociaţilor s-au pus de acord că această criză poate fi mai gravă decât una economică, iar singurele şanse sunt relocarea persoanelor din zonele unde nu există o cerere mare pe piaţa locurilor de muncă către centrele dezvoltate, dar şi importul forţei de muncă.

Pentru prima dată, patru dintre cele mai mari asociaţii din industria ospitalităţii s-au reunit în cadrul unei conferinţe de presă pentrua  trage un semnal de alarma privind deficitul forţei de muncă şi lipsa promovării din turismul românesc.

Noi estimăm deficitul forţei de muncă numai pe zona de ospitalitate la 50.000 de oameni. Acoperirea deficitului poate fi prin relocarea românilor, oferindu-le facilităţi, dar şi prin importul forţei de muncă, dar cu micşorrea limitei salariale de la cel mediu la cel minim, la un nivel egal cu românii”, a spus Dragoş Petrescu, preşedintele HORA (Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România).

Alături de problema forţei de muncă stă şi promovarea defectuoasă a turismului românesc, în condiţiile în care anul trecut Ministerul Turismului a cheltuit mai puţin de jumătate din bugetul alocat promovării: „Din cauza neştiinţei noastre de a folosi fondurile pentru promovare, anul trecut Ministeru Turismului nu a cheltuit mai mult de 50% din fonduri pentru promovare. Nu ştim dacă doar din neştiinţă, nepricepere sau din lipsă de orientare. 2,5 milioane de turişti anual este infim faţă de posibilităţi. Este inacceptabil şi trebuie să tragem din nou un semnal de alarma către Guvern”, a spus în cadrul conferinţei de presă Nicolae Demetriade, preşedinte ANAT (Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism).