Băncile vor să dea un „test de competenţă bancară“ clienţilor pentru a fi sigure că aceştia înţeleg ce credit iau

Autor: Anelis Baciu 26.06.2018
BCR, BRD, Raiffeisen şi OTP Bank vor implementa până la finalul acestei veri un program de evaluare a clienţilor care va consta în posibilitatea susţinerii online a unui aşa-numit „test de competenţă bancară“.

Testul va consta în zece întrebări structurate pe două secţiuni: credit de consum şi credit imobiliar. Clientul promovează testul dacă răspunde corect la opt din cele zece întrebări. Printre întrebările care se pot regăsi la test se numără: ce semnalizează o creştere a dobânzii ROBOR? Ce înseamnă o rată a inflaţiei de 3%? Clientul care susţine testul trebuie să aleagă răspunsul din trei sau două variante. Un client poate să susţină testul de maximum 10 ori la o singură bancă, iar o variantă demo este deja disponibilă la adresa tcb.cerope.ro.
Testul de competenţă bancară nu are rolul de a tria clienţii, iar promovarea sa nu condiţionează acordarea unui credit. Testul de competenţă bancară este dezvoltat de Centrul Român pentru Politici Economice (CEROPE), condus de Valentin Lazea, economist-şef al BNR. Pe lângă test, CEROPE a realizat şi un manual care conţine 100 de întrebări şi răspunsuri.