Test Auto ZF: Ford EcoSport 1,0 140 CP ST Line "de Craiova". Partea a doua: Spaţiul interior

Autor: Bogdan Alecu 03.07.2018

Spaţiul interior este important indiferent din segmentul din care face parte automobilul. Dacă în cazul celor din segmentele superioare, precum clasa medie, mare, de lux şi SUV-urile aferente acestora este uşor inginerilor să ofere mai mult spaţiu, în clasa mică şi compactă modul în care este configurat interiorul influenţează mult locul pe care îl au pasagerii, iar fiecare milimetru contează.

EcoSport are o lungime de puţin sub 4,1 metri lungime, o lăţime de 1,76 metri şi o înălţime de 1,65 metri, iar ampatamentul măsoară 2,52 metri. Spre comparaţie cu Fiesta, EcoSport este cu 50 mm mai lung, cu 30 mm mai lat şi 20 cm mai înalt, iar ampatamentul este o idee mai lung. De asemenea, portbagajul la EcoSport măsoară aproape 360 de litri, în timp ce la Fiesta are 303 litri. Diferenţele sunt minore, însă la EcoSport contează mult faptul că spaţiul interior este mai mare prin prisma înălţimii automobilului. Chiar şi în versiunea cu trapă, şi o persoană de 1,90 m înălţime nu va avea probleme. Spre deosebire de alţi concurenţi din segmentul SUV-urilor mici este faptul că cei de la Ford au mizat mult pe creşterea puternică a calităţii materialelor – de la plafonul textil, moale la atingere (detaliu important deoarece în cazul unui plafon rigid de carton, există riscul ca acesta să mucegăiască în timp dacă nu este întreţinut corespunzător), în timp ce atât pe portiere cât şi pe planşa de bord, Ford a venit cu plastic plăcut la atingere, în timp ce volanul ST Line aminteşte de segmentul premium.

De apreciat la EcoSport este faptul că americanii au ales utilizarea unor scaune „pline”, similare cu ce întâlnim inclusiv pe Mondeo. Acestea sunt groase şi mari, iar acest lucru ajută la creşterea confortului la drum lung. Desigur, scaunele sunt „decupate” în zona genunchilor pasagerilor spate, tocmai pentru a optimiza spaţiul destinat acestora. Mai mult, americanii au luat în calcul toate detaliile, iar în cazul amplasării unui scaun de copil rear-facing pe locul dreapta spate, pasagerul din faţă, chiar dacă are 1,8 metri înălţime tot va avea suficient spaţiu la genunchi. Scaunele pentru copii rear-facing cu picior de sprijin sunt cunoscute pentru spaţiul mai mare de care au nevoie, fiind totodată considerate a fi cele mai sigure.

În cazul portbagajului, un rol important îl joacă poliţa ce îl poate împărţi în două zone – una mică dedesubt, unde pot fi amplasate lucruri precum stingătorul, trusa de prim ajutor, umbrela sau alte lucruri mai mici, iar deasupra bagajele. De asemenea, în portbagaj sunt amplasate în stânga şi dreapta două cârlige în care pot fi agăţate plasele de cumpărături, detaliu foarte util.

Bancheta spate se poate rabata 1/3, 2/3 sau complet, iar pentru formarea unei suprafeţe cât mai plane şezutul banchetei se ridică înainte de a rabata spătarul acesteia. Astfel, EcoSport poate deveni la nevoie o mică utilitară cu peste 1.200 de litri capacitate de încărcare.

În ceea ce priveşte spaţiile de depozitare, ocupanţii au la dispoziţie buzunarul portierei – în cazul portierelor spate este loc pentru o sticlă de 0,5 sau chiar 1 litru, în timp ce în cazul portierelor faţă există loc pentru două sticle – una amplasată orizontal si una vertical. La baza consolei centrale există un spaţiu pentru telefonul mobil, iar între scaune sunt două locuri pentru sticle de 0,5l. De asemenea, este apreciat faptul că cei de la Ford au calculat astfel încât există suficient spaţiu pe înălţime pentru ca cel de la volan să nu fie deranjat de amplasarea unei sticle în acel loc. Locul este suficient de adânc pentru a ţine în siguranţă orice sticlă, doză sau pahar, neexistând riscul de vărsare. Un mic spaţiu de depozitare există de asemenea şi în cotieră. Este de apreciat că americanii nu au veni cu o soluţie de cotieră integrată în scaun, ci una mare şi solidă, foarte confortabilă la drum lung. În plus, în dreptul pasagerului dreapta planşa de bord dispune de un spaţiu unde acesta îşi poate pune telefonul, suprafaţa fiind una cauciucată pentru ca deviceul să nu alunece. Astfel de detalii îmbunătăţesc semnificativ confortul pasagerilor la un drum mai lung. Şi desigur, trebuie menţionat că sistemul multimedia dispune de două porturi USB în faţă pentru a putea alimenta două telefoane mobile, alături de o priză de 12V.

Tot din categoria spaţiilor de depozitare, bancheta spate dispune de un spaţiu în extremitatea stângă, în timp ce în cea din dreapta este prezentă o priză de 12V, astfel încât aceasta poate fi folosită pentru a alimenta o tabletă sau un telefon într-o călătorie mai lungă.

Dacă în cazul unei călătorii scurte în oraş toate aceste spaţii de depozitare nu vor fi folosite la întregul potenţial, la o călătorie mai lungă, se dovedesc extrem de utile.

Acum apare întrebarea – poate o familie de 3 sau chiar 4 pleca într-o vacanţă mai lungă cu un EcoSport? Dealerul Ford din Craiova, Plus Auto, a plecat într-o expediţie de 14 zile la Cercul Polar cu două Ford EcoSport cu o echipă formată din şapte oameni. Aşadar, cu un portbagaj-cutie amplasat pe plafon, există spaţiu pentru suficiente bagaje. Portbagajul exterior poate fi cumpărat dar şi închiriat pe o perioadă determinată, iar în cazul transportului de biciclete, poate fi montat un cârlig de remorcare, iar pe acesta un suport de până la patru biciclete. În acest caz însă, accesul la portbagaj va fi limitat, deoarece majoritatea sunt gândite pentru maşini cu hayon, nu cu uşă ce se deschide în lateral, dar şi în acest caz, accesul se poate face prin rabatarea unui segment al banchetei spate.

În segmentul său, cel al SUV-urilor mici, EcoSport este printre cele mai scurte maşini, cu mai puţin de 4,1 metri lungime, în timp ce media segmentului este de aproape 4,2 metri lungime, potrivit datelor JATO Dynamics. Sub EcoSport mai sunt doar două modele mai scurte – Lada Taiga – fosta Niva şi Suzuki Jimny. Spre comparaţe, principalii concurenţi ai lui EcoSport – Opel Mokka X are 4,275 metri lungime, VW T-Roc are 4,234 metri lungime iar Opel Crossland X are 4,212 metri lungime. De unde limita? EcoSport a fost proiectat de la bun început pentru a concura puternic pe piaţa din India, unde limita de taxă este de 4 metri lungime. Cele mai lungi de 4 metri sunt taxate suplimentar.

Avantajul de a avea o maşină cu o lungime mai mică este faptul că este mai uşor de găsit un loc de parcare şi manevrarea acesteia în oraş este mai facilă, mai ales dacă se ia în calcul şi poziţia mai înaltă la volan. Având în vedere faptul că şi în România marile oraşe devin tot mai aglomerate, pentru cei ce utilizează zilnic sau aproape zilnic maşina, dimensiunile pot conta destul de mult.