Capcana lui Xi Jinping: Boicotarea brandurilor americane ar putea fi o armă puternică pentru China în războiul comercial, însă McDonald`s, Coca-Cola sau Walt Disney sunt co-deţinute pe plan local de chinezi

Autor: Alex Ciutacu 03.07.2018

În contextul precipitării conflictului comercial ce se conturează la nivel mondial, preşedintele chinez Xi Jinping ar putea folosi o armă extrem de puternică – boicotarea brandurilor americane în cea mai mare piaţă din lume, potrivit Bloomberg.

Însă, preşedintele chinez poate risca producerea unor victime colaterale pe plan domestic. Operaţiunile din China ale tuturor brandurilor americane, de la Coca-Cola, Mc Donald`s şi până la Walt Disney, sunt co-deţinute de firmele statului chinez.

Unul dintre principalii parteneri ai Coca-Cola pe piaţa locală este compania COFCO deţinută de stat. Disneyland Shanghai este deţinut în pate de un consorţiu local, iar franciza McDonald`s din ţară este controlată de conglomeratul Citic şi de fondul de investiţii Citic Capital Holdings, ambele deţinute de stat.

„Corporaţia americană care să fie victima perfectă nu există”, spune Tom Orlik, economist şef în Beijing în cadrul Bloomberg Economics. „Numărul de victorii clare în termeni de lovituri aruncate spre cealaltă tabără – fără a te lovi singur în faţă – este extrem de mic”.

Chiar şi în cazurile în care companiile chineze nu au legături directe de co-proprietate cu brandurile americane, boicoturile sau alte răspunsuri ce nu se transpun în tarife de import, ar lovi partenerii locali ai acelor companii americane, spune Orlik.

Primele focuri în războiul comercial vor fi trase vineri, când vor intra în vigoare tarife impuse de Statele Unite pe bunuri chinezeşti în valoare de 34 de miliarde de dolari.

Beijingul a anunţat că va impune tarife pe o valoare egală de bunuri americane, o mutare despre care Trump a spus că ar genera penalizări adiţionale. Săptămâna aceasta, Statele Unite a decis să blocheze China Mobile – cel mai mare operator de telefonie mobilă din lume – de la intrarea pe piaţa de telecomunicaţii din SUA, citând riscuri pentru securitatea naţională.

„Acum deja nu se mai poate da înapoi”, spune Pauline Loong, managing director în cadrul firmei de cercetare Asia-Analytica din Hong Kong.