Conferinţa ZF Republica Moldova - România. Investiţii, comerţ, finanţare. Radiografia mediului de business din Moldova: cum îşi împart antreprenorii locali şi multinaţionalele afacerile peste Prut

Autor: Mădălina Dediu Panaete 09.07.2018
♦ Ziarul Financiar a început o serie de articole despre indicatorii economici şi de business ai Republicii Moldova, cifre prin care se conturează o imagine de ansamblu a mediului de afaceri de peste Prut ♦ În ediţia de astăzi, ZF analizează principalii indicatori financiari ai companiilor ♦ La Chişinău, ZF organizează pe 12 iulie împreună cu Banca Transilvania, Victoriabank şi EY o conferinţă dedicată businessului din Republica Moldova.
 


Peste 33.000 de firme erau active la nivelul anului 2016 (ultimele date disponibile) în Republica Moldova, acestea generând o cifră de afaceri totală de circa 300 mld. lei moldo­veneşti (14 mld. euro sau 17 mld. do­lari), arată o analiză a ZF făcută pe baza da­te­lor Biroului Naţional de Statistică şi ale Aso­ciaţiei Oame­nilor de Afaceri din Republica Moldova.

Ziarul Financiar va organiza pe 12 iulie la Chişinău conferinţa „Republica Moldova - România. Investiţii, comerţ, finanţare“, prin care vrea să aducă la aceeaşi masă antreprenori, bancheri, economişti, manageri din România şi Republica Moldova pentru a găsi împreună cele mai bune idei pentru creşterea economică, dar şi dezvoltarea culturii antreprenoriale şi de business peste Prut.

Astfel, ZF a început o serie de articole despre indicatorii economici şi de business ai Republicii Moldova, iar în ediţia de astăzi tema analizei este reprezentată de numărul de companii, cifra de afaceri şi numărul de salariaţi din întreprinderi.

Cea mai mare parte din cifra de afaceri a companiilor de peste Prut este adusă de întreprinderile cu acţionariat local, astfel că 58% din cifra de afaceri sunt aduse de companii antreprenoriale, în timp ce străinii contribuie cu 30% la business. Restul este adus de companiile de stat.

Situaţia este similară cu ceea ce se întâmpla în România în urmă cu mai bine de un deceniu, însă treptat ponderea capitalului străin şi local în total business s-a echilibrat. Însă, conform celor mai recente date, multinaţionalele sunt cu un pas în faţa firmelor româneşti, astfel că primele au ajuns la aproape 50% din total.

Firmele străine din Republica Moldova sunt însă mai puternice la capitolul marje, acestea înregistrând în medie o marjă de profit cu aproape un punct procentual peste cea a companiilor moldoveneşti. Per total, între­prinderile cu capital local au avut în 2015 (ulti­mele date disponibile) un profit de 5,5 mld. lei, în timp ce firmele străine au acumulat o pierdere de 2,5 mld. lei.

Situaţia este la prima vedere normală având în vedere că firmele moldoveneşti sunt ca număr de 13 ori mai multe decât cele străine. O situaţie similară se observă şi în România, unde, conform celor mai recente date, ca număr firmele româneşti sunt de zece ori mai multe decât cele străine: 433.000 de firme româneşti faţă de 37.000 firme străine. Cu toate acestea, firmele româneşti sunt de trei ori mai profitabile decât cele străine, însă ponderea lor în businessul total este similară.

De asemenea, România şi Republica Moldova seamănă şi din punctul de vedere al principalului sector către care s-au îndreptat firmele şi anume comerţul.

În Republica Moldova, comerţul este cel mai important sector de activitate pentru com­panii, atât din punctul de vedere al nu­mă­rului de firme, cât şi al cifrei de afaceri. De exemplu, în 2015 firmele din comerţ cu acţionariat moldovenesc au avut o cifră de afaceri de 90 mld. lei, iar cele cu acţionariat străin 36 mld. lei. Astfel, comerţul reprezintă peste 40% din totalul cifrei de afaceri a companiilor.

În România, comerţul (cu ridicata, cu amănuntul şi cel auto) a ajuns în 2016 la afaceri de peste 100 de mld. euro, potrivit estimărilor ZF, sectorul fiind de departe cel mai important ca pondere (22%) în businessul total al companiilor de pe plan local.

În topul celor mai mari 20 de companii din România după cifra de afaceri din 2016, şase au activităţi de comerţ şi doar trei vin din industria prelucrătoare (Dacia, Rompetrol Rafinare şi Petrotel Lukoil).

Ca pondere în businessul total din economie, comerţul este urmat de producţia şi furnizarea de energie electrică, fabricarea de autovehicule şi industrie alimentară.

 

Businessul din Republica Moldova în cifre

• peste 33.300 de companii sunt active în Republica Moldova

• 90% (peste 32.000) dintre întreprinderi sunt deţinute de antreprenori locali

• 6,4% (circa 2.300) dintre firme sunt cu capital străin

• 58% din cifra de afaceri totală de 300 mld. lei moldoveneşti sunt aduse de companii locale

• 30% este contribuţia firmelor străine la cifra de afaceri totală

• aproape 290.000 de angajaţi au firmele locale (60%)

• puţin peste 72.000 de angajaţi au firmele străine (circa 15%)

• 7,9% este marja de profit net a firmelor cu capital din Moldova în 2015

• 8,6% este marja firmelor străine în acelaşi an

• 4,1 mld. lei a fost profitul înregistrat de firmele cu acţionariat local

• 2,5 mld. lei este pierderea companiilor străine active pe piaţa din Moldova