Lovitură de teatru: Francezii renunţă să mai producă Duster cu transmisie automată la Mioveni, adică 5% din producţia totală. Motivul: Consumul de motorină este prea mare şi maşina devine neperformantă din punct de vedere al costului

Autor: Bogdan Alecu 10.07.2018

Grupul Renault a decis să oprească producţia SUV-ului Duster echipat cu transmisia automată cu dublu ambreiaj EDC, în contextul în care de la 1 septembrie va intra în vigoare o nouă procedură de testare a vehiculelor cu privire la consumul de combustibil şi emisiilor de noxe şi dioxid de carbon.

Potrivit datelor din piaţă, în cadrul reţelei mai sunt pe stoc momentan mai puţin de 70 de maşini Duster EDC, iar dealerii estimează că le vor vinde în următoarele zile.

„Incepand din luna septembrie 2018, Dacia se va conforma noului protocol de omologare WLTP (Worldwide harmonized light vehicles test procedure), iar oferta comerciala va fi adaptata noii proceduri mondiale. Pentru moment, versiunile Duster EDC nu sunt prevazute pentru a fi comercializate, tinand cont de aceasta noua reglementare”, au spus reprezentantii Dacia.

WLTP, noua normă care dă emoţii industriei auto, este noua procedură de testare a vehiculelor la nivel mondial. Rolul acesteia este de a asigura informaţii mai apropiate de realitate cu privire la consum, făcând uz de parametri mult mai dinamici. 

Ea va fi aplicată începând cu 1 septembrie 2018, şi va înlocui ciclul european de conducere (NEDC). Având în vedere noile condiţii realiste de testare, valorile de consum şi de emisii de CO2 măsurate conform WLTP sunt în multe cazuri mai mari decât cele măsurate conform NEDC. Schimbările includ atât condiţii de testare redefinite şi viteze de testare mai mari, cât şi durată mai mare de testare (30 de minute în loc de 20).

Noua procedură include atât echipamentele standard – ca în cazul anterior – cât şi echipamentele opţionale disponibile în automobil. Prin urmare, sunt comunicate două valori pentru fiecare model de automobil: cel mai scăzut şi cel mai ridicat standard al valorilor consumului de combustibil, în funcţie de aerodinamică, greutate şi rezistenţă la rulare. 

Cifrele pot varia în funcţie de diverse condiţii precum topografia, climatul şi stilul personal de condus. Alţi factori care pot influenţa rezultatul sunt traficul, greutatea transportată şi sistemele utilizate în automobil, precum aerul condiţionat. Astfel, condiţiile de testare sunt mai realiste decât înainte, ceea ce înseamnă că se aşteaptă, în teorie, atât consum de combustibil şi emisii de CO2 mai mari, cât şi autonomie mai scăzută pentru automobilele electrice. 

Cutia automată era una dintre cele mai aşteptate şi dorite dotări din gama Dacia. Dacă pe modelele Logan şi Sandero Grupul Renault a optat pentru o cutie robotizată, adică una manuală care nu are pedală de ambreiaj şi vitezele sunt schimbate automat, pentru Duster compania franceză a optat pentru soluţia „premium”, de a echipa maşina cu o transmisie de ultimă oră, cu dublu ambreiaj. Pe de altă parte, cutia EDC poate fi echipată numai pe modelele 1,5 dCi 110 CP cu transmisie faţă, cutia nefiind proiectată pentru transmisie integrală. Pentru o cutie automată pe un motor diesel mic, grupul Renault are în ofertă motorul diesel 1,6 dCi cuplat la o cutie CVT, ansamblu prezent pe Nissan Qashqai şi Renault Kadjar.

În contextul în care principala întrebare cu privire la noul Duster era „când va fi lansat Duster automat 4x4”, grupul francez a eliminat complet cutia automată din oferta Dacia. Mai mult, de câteva săptămâni a dispărut din configuratorul online al Dacia şi motorizarea 1,2 TCe.

Pentru a obţine un preţ cât mai bun, Duster nu a fost echipat cu  toate elementele necesare reducerii consumului de carburant, aşa cum sunt echipate automobilele Renault sau Nissan. Din acest motiv, modelele Dacia au un consum de combustibil mai ridicat. Potrivit standardelor actuale, NEDC, Duster 1,5dCi EDC are un consum mediu de 4,5 litri/100 km şi emisii de 116 grame de dioxid de carbon per kilometru parcurs. Un Renault Kadjar, care face parte dintr-un segment superior lui Duster, tot cu motorul 1,5 dCi 110 CP şi cuplat la aceeaşi transmisie EDC are un consum mediu oficial de 3,9 litri/100 km şi emisii de 103 g CO2/km.

Începând din anii '80, în Europa, noile modele de maşini au fost testate în privinţa emisiilor poluante şi a consumului de carburant utilizând noul ciclu de conducere european (NEDC). De la 1 septembrie 2017 a fost introdus un nou sistem, procedura armonizată la nivel global pentru testarea vehiculelor de pasageri (WLTP), în vederea oferirii atât cumpărătorilor cât şi posesorilor o înţelegere superioară a performanţelor maşinilor.

Odată cu avansul tehnologiilor în industria auto şi cu modificarea condiţiilor de conducere, ciclul de testare NEDC, cu o vechime de aproape 40 de ani va fi înlocuit. Pentru a vă oferi o modalitate mai precisă de calcul şi comparare a nivelului de emisii poluante şi a consumului de carburant, noul test WLTP se bazează pe condiţii mai realiste de testare, astfel încât măsurătorile efectuate în laborator să reflecte mai precis performanţele rutiere reale ale maşinilor.

Între lunile septembrie 2017 şi septembrie 2018, toate noile modele de maşini trebuie să se conformeze procedurii de testare WLTP (vehiculele comerciale uşoare urmând să fie supuse aceluiaşi tip de testare un an mai târziu).