Piaţa farmaciilor, de 3,5 mld. euro, controlată de cinci mari reţele. Catena, Sensiblu, Dona, Help Net şi Ropharma au ajuns la o cotă de piaţă de 25% din retailul farmaceutic ca număr de unităţi, faţă de 10% în urmă cu un deceniu
♦ Piaţa a crescut cu 46% după numărul de farmacii nou deschise, marile lanţuri şi-au triplat reţelele.
Numărul de farmacii din portofoliul celor mai mari cinci jucători din retailul de medicamente a crescut de trei ori în perioada 2006-2017, de la 619 farmacii până la 1.961 de unităţi în 2017, potrivit unei analize a ZF făcute pe baza informaţiilor din anuarul Cei mai mari jucători din economie, aflat în acest an la a treisprezecea ediţie. În acelaşi interval piaţa a crescut cu numai 46%, la un total de 7.850 de unităţi.
„Acest trend (creşterea ponderii jucătorilor din top cinci – n.red.) este unul natural, va continua şi merge pe principiul „peştele mare înghite peştele mic“, care e valabil în mai multe domenii. Farmaciile independente şi micile lanţuri renunţă din cauza competiţiei acerbe, proprietarul nu are putere de negociere cu marile lanţuri, e dificil să ţină un stoc rezonabil în condiţiile în care într-o intersecţie sunt şase-şapte farmacii şi nu are vânzări aşa mari, rămâne cu stocul nevândut şi produsele expiră“, a spus pentru ZF Laszlo Lorenzovici, consultant farma, director general al Hospital Consulting.
Strategia de extindere a marilor reţele de farmacii se vede şi în ponderea pe care companiile din top cinci o au în totalul de farmacii la nivel naţional. Dacă în 2006 aproximativ 11,5% dintre farmaciile din România aparţineau lanţurilor de top, în 2017 ponderea s-a ridicat la aproape 24%. „O să ajungem într-o situaţie de oligopol şi o să avem abuzuri de poziţii dominante. Pacientul nu se va duce în zece farmacii să verifice preţul pentru că el crede că este egal. Plus că pacientul nu caută cel mai ieftin produs când e vorba de sănătate. Statul nu are o politică prin care să pună pacientul în centrul acţiunilor“, a mai spus Laszlo Lorenzovici.
În 2016 au fost 5.185 companii în retailul de medicamente, care au avut peste 40.000 de angajaţi şi au generat afaceri de 3,5 mld. euro.