ZF Live. Rolul puternic al Chinei în economia mondială văzut prin ochii unui antreprenor român: „În business-ul meu, undeva la 70% din importuri sunt din China. Din China importăm orice”

Autor: Gabriel Cojan 20.07.2018

Industria transporturilor este un indicator relevant pentru piaţa comercială. Pe partea de textile s-a înregistrat o creştere destul de mare anul acesta. Pe partea de accesorii de telefoane, descreşterea a fost considerabilă, undeva la 75%  . Compania Yawo s-a axat la începutul activităţii pe această piaţă a accesoriilor de telefoane şi acum a trebuit să contracareze cu alte domenii, a spus Luiza Carpov, CEO Yawo Services – companie de transport de marfă internaţional, în cadrul emisiunii de business ZF Live.

Odată cu boom-ul economic prin care trece China, antreprenorii de pe întreg globul se orientează către piaţa produselor „Made in China” din ce în ce mai mult. În acelaşi timp,comerţului online este în plină dezvoltare, gigantul Amazon devenind din ce în ce mai prezent pe piaţa exporturilor „Dragonului de Jad”.

 „Am început să facem e-commerce pentru că este o piaţă în dezvoltare. De când a apărut Amazon, foarte multe firme şi foarte multe persoane fizice au început să se îndrepte spre partea aceasta a comerţului, iar noi ca firmă de logistică trebuie să ţinem pasul, aşa că în ultimele şase luni am dezvoltat foarte mult această ramură de transporturi în regim cross-border, adică transporturi care nu au tranzit prin România. Ca atare facem transporturi din China către SUA sau din China către Vestul Europei”.

Activitatea Yawo Services în Asia oglindeşte situaţia mondială actuală, cu China în fruntea ţărilor exportatoare: „Noi în transporturi avem un indicator destul de preţios pentru piaţa comerţului.Furnizorii sunt în China. Din China în SUA marfa ajunge în aproximativ o săptămână. În general, foarte multă lume se axează pe obiecte mici, suporturi de pahare, diferite accesorii”.

Poziţia geografică a Hong Kong-ului facilitează orientarea fluxurilor comerciale din Sudul Asiei către emisfera vestică, atât pe cale maritimă, cât şi pe cale aeriană: „Într-adevăr, avantajul nostru este că ne-am deschis în urmă cu o lună primul nostru birou internaţional în Hong Kong. Se colectează foarte multă marfă în Hong Kong şi de acolo este distribuită către restul lumii, foarte multe firme de trading se află în zonă şi atunci este mult mai uşor, la fel şi accesul către China”

Yawo Services şi-a mutat activitatea maritimă din Europa în portul Koper din Slovenia, care este avantajat de poziţia lui la Marea Adriatică: „Pentru partea de maritim însă, am mutat totul pe Koper pentru că este mai aproape de România iar formalităţile de vamă se fac sub aceleaşi condiţii, iar portul este la mare căutare.”

China se află pe primul loc în topul producătorilor din industria textilelor (potrivit china.lbl.gov), industria manufacturieră de accesorii de telefoane şi cea automotive (potrivit Organizaţiei Mondiale a Producătorilor de componente Auto): „Din China importăm orice. Şi textile, şi partea de accesorii, şi partea de automotive, absolut orice.”