Proiect: PSD vrea înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare

Autori: Diana Grigore , Mediafax 09.09.2018

PSD a depus la Senat un proiect de lege pentru înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, subordonată Ministerului Agriculturii, care are ca scop promovarea şi implementarea unei strategii naţionale pentru produsele agroalimentare de calitate.

„Se înfiinţează Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare Româneşti, instituţie publică cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. denumită în continuare Agenţia. Scopul înfiinţării Agenţiei este acela de a promova obţinerea de produse agroalimentare certificate conform unui sistem de calitate voluntară, denumite în continuare produse de calitate, şi de a asigura un marketing corespunzător acestor produse”, prevede proiectul de lege înregistrat pe 5 septembrie la Senat de mai mulţi parlamentari PSD, ALDE, UDMR şi PMP.

Potrivit iniţiativei legislative, Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare va avea următoarele atribuţii: „elaborează, implementează şi promovează strategia naţională pentru produsele agroalimentare de calitate, elaborează şi implementează programe de marketing pentru produsele agroalimentare de calitate, asigură transferul de informaţii specifice între operatorii economici, asigură consultanţă şi asistenţă tehnică necesară producătorilor de produse agroalimentare de calitate, autorizează importul produselor ecologice din terţe ţări în UE”, prevede articolul 3 din proiectul de lege.

Sursa menţionată precizează că Agenţia va exercita principalele funcţii: „de autoritate de stat în domeniul calităţii şi marketingului produselor agroalimentare de calitate, de strategie, prin care asigură întocmirea şi propunerea spre aprobare a strategiei pentru dezvoltarea sectorului, de reprezentare, prin care asigură, în numele Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, reprezentarea pe plan intern şi extern, în domeniul său de activitate şi în limitele stabilite de acesta”.

Înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare are ca scop creşterea numărului de sisteme de calitate recunoscute la nivel european pentru produsele agroalimentare româneşti.

„Obiectivul principal al agenţiei este acela de a creşte numărul de sisteme de calitate recunoscute la nivel european pentru produsele agroalimentare româneşti şi de certificare a produselor conform sistemelor de calitate facultative instituire la nivel naţional şi european, în vederea promovării acestora. Prin propunerea legislativă de înfiinţare a Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare (ACMPA) se urmăreşte modelul aplicat la nivel european prin delegarea de la DG AGRI a competenţelor de marketing pentru produsele agroalimentare de calitate către CHAFEA (Consumer, Health and Food Executive Agency-n.r)”, se arată în expunerea de motive.

Iniţiatorii proiectului de lege susţin că folosirea unor sisteme de calitate pentru producători poate fi benefică pentru economia rurală, România confruntându-se în ultimii ani cu un puternic deficit comercial în domeniul agroalimentar.

„Folosirea unor sisteme de calitate pentru producători prin care aceştia să fie recompensaţi pentru eforturile lor de a produce o gamă diversificată de produse de calitate poate fi benefică pentru economia rurală. În ultimii ani România se confruntă cu un puternic deficit de balanţă comercială în domeniul agroalimentar. Comerţul exterior este dominat de produsele agricole neprelucrate, în timp ce pe piaţa naţională se introduc canităţi importante de produse alimenare cu valoare adăugată”, precizează iniţiatorii în expunerea de motive.

De asemenea, aceştia afirmă că sistemele de calitate la nivelul UE sau la nivel naţional, oferă consumatorilor asigurări cu privire la calitatea şi caracteristicile produselor agroalimentare.

„Sistemele de calitate la nivelul Uniunii sau la nivel naţional, inclusiv schemele de certificare a exploataţiilor pentru produsele agricole şi alimentare, oferă consumatorilor asigurări cu privire la calitatea şi la caracteristicile produselor sau ale procesului de producţie utilizat ca urmare a participării fermierilor şi producătorilor la aceste scheme, conferă valoare adăugată produselor în cauză şi sporesc oportunităţile de piaţă ale acestora. Calitatea şi diversitatea producţiei agricole, piscicole şi de acvacultură din România ca şi parte a UE reprezintă unul dintre punctele forte ale producătorilor agroalimentari din România şi contribuie în mod semnificativ la patrimoniul cultural şi gastronomic naţional şi european. Acest fapt se datorează competenţelor şi hotărârii agricultorilor şi producătorilor din România, care au păstrat vii tradiţiile şi, în acelaşi timp, au ţinut seamă de metodele şi materialele de producţie noi”, conform sursei citate.

Propunerea legislativă pentru înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare a fost înregistrată la Senat pe 5 septembrie, prin for sesizat, iar forul decizional să fie Camera Deputaţilor.