Conferinţa ZF „România 100 de ani de business“, Alba Iulia. Avem nevoie de modele de business antreprenoriale la nivel naţional

Autor: Mădălina Dediu Panaete 01.11.2018

Aproximativ 150 de antreprenori, bancheri, consultanţi şi manageri au participat la a cincea conferinţă din şirul de evenimente „România 100 de ani de business“, de la Alba Iulia.



România are nevoie de o nouă generaţie de antreprenori care să devină modele pentru tinerii care vor să înceapă un business şi care să pună umărul la dez­vol­tarea viitoare a României. Aceasta este una dintre cele mai importante concluzii ale conferinţei „România 100 de ani de busi­ness“, organizată de ZF la Alba Iulia, cu sprijinul Băncii Transilvania şi al companiei de consultanţă şi audit EY.

„Acum 15 ani am început de la zero această afacere şi modelul de busi­ness a fost inspirat de afacerea dom­nului Ioan Popa de la Transavia. Văd în sală două generaţii de antreprenori, gene­ra­ţia domnului Popa, care a avut curaj după Revoluţie să înceapă un business şi care a reuşit să dezvolte businessuri, dar erau puţini. Şi văd generaţia actuală, care ar trebui să „ne ia ţara înapoi“. Nu cred că ar trebui să ne im­pli­căm în viaţa politică, dar trebuie să avem orga­nizaţii putermice, care să lucreze alături de mediul politic“, a spus Florin Florea, adminis­trator al Albatros Gold, producător de ouă cu afaceri de 26 mil. lei în 2017.

Judeţul Alba este unul dintre cele mai reprezentative zone pentru antreprenoriatul local, aici fiind puse pe picioare businessuri precum Albalact (lactate), Supre­mia (condimente), Pehart Tec (hârtie) sau Elit Cugir (carne), care trimit branduri la nivel naţional şi care au fost preluate de către multinaţionale de la antreprenori locali. În pre­zent, cele mai mari businessuri antrepre­noriale din judeţul Alba, un judeţ unde busi­nessul to­tal ajunge la peste 20 mld. lei, sunt Transavia (industria cărnii), Elis Pavaje şi Jidvei (vinuri). Ioan Popa, preşedintele Transavia, cel mai mare jucător de pe piaţa cărnii de pui, crede că România este una dintre puţinele ţări din lume cu o situaţie foarte bună pentru o nouă şi viitoare dezvoltare.

„România are această posibilitate de a creş­te foarte mult, dar nu s-a întâmplat acest lucru. Din punctul meu de vedere, dacă înainte de’89 economia centralizată era bine controlată de stat, după’89 mediul politic nu a mai ştiut nimic de economie. Nici nu are  preocupări în acest sens. Este o ruptură majoră între mediul politic şi mediul economic şi nu avem de ce să ne mirăm că lucrurile nu merg aşa cum am vrut. Lucrurile s-au dezvoltat datorită antreprenorilor care au avut destulă pricepere şi noroc să-şi dezvolte un business“, a spus Ioan Popa, unul dintre cei mai puternici antreprenori de pe plan local.

La evenimentul „România 100 de ani de business. Cum trecem de la idee la business. 100 de idei să creştem” de la Alba Iulia au participat aproximativ 150 de antreprenori, bancheri, consultanţi şi manageri. Turneul ZF va continua în acest an în alte oraşe mari din ţară, următoarea conferinţă fiind programată pe 14 noiembrie la Iaşi.

Omer Tetik, CEO al Băncii Transilvania, spune că românii ar trebui să fie mai mândri când cumpără un produs local.

„Abia acum văd că este o mândrie să cumperi o apă locală sau o maşină produsă în ţara ta. La începutul anilor 2000 chiar şi vinurile româneşti, care sunt mai bune chiar şi decât cele franţuzeşti, erau la finalul meniului. Avem competenţă, avem oameni buni, avem forţa necesară să facem următorul pas, să vorbim de modernizare”, a spus managerul, care le recomandă antreprenorilor să investească în tehnologii care să le asigure o continuitate a activităţii chiar şi în cazul unor perioade cu creşteri ale economiei mai mici. Pe de altă parte, Florin Vasilică, partner şi head of transaction advisory services în cadrul companiei de consultanţă şi audit EY România, spune că ţara nu s-a mai aflat într-o situaţie economică mai favorabilă şi este un moment bun ca antreprenorii români să se extindă la nivel regional.

„Suntem a treia ţară ca nivel PIB după Polonia şi Cehia în regiune, am depăşit Grecia, Ungaria şi o să depăşim Cehia ca nivel al PIB în câţiva ani. Este o piaţă mare, iar activitatea este condusă de consumul populaţiei, iar acest lucru permite şi o dezvoltare regională. Sunt companii care au ajuns la o maturitate pe piaţa românească şi se gândesc să iasă în regiune. Sper să iasă şi mai multe firme în regiune decât până acum”, a spus Florin Vasilică în cadrul evenimentului de la Alba. În cadrul conferinţei, antreprenorii, bancherii şi managerii prezenţi au mai discutat şi despre posibilitatea unei noi crize economice, despre problema forţei de muncă, dar şi despre dezvoltarea la nivel regional.