Europenii susţin şi se tem că Trump râvneşte la cea mai valoroasă parte a sectorului auto european: tehnologia şi producţia de componente auto

Autor: Catalina Apostoiu 08.11.2018

Primul semn de pericol pentru Europa este noul acord semnat de SUA cu Mexic şi Canada în care Washingtonul îşi obligă vecinii nord-americani să accepte cote privind propriile exporturi de maşini în SUA.



Autorităţile de la Bruxelles se tem că preşedintele american Donald Trump vrea să-şi atribuie cea mai valoroasă parte a sectorului auto european: producţia de componente pentru motoare, scrie Politico.

Marii exportatori auto europeni ca Germania, Spania şi Cehia privesc cu groază eforturile negociatorilor ame­ricani de a introduce un nou sistem bazat pe puncte în cadrul cotelor auto care-i răsplăteşte pe producătorii auto străini pentru fabricarea mai multor componente pe tărâm american.

Pentru oficialii europeni din sec­to­rul comerţul este din ce în ce mai clar că strategia americanilor este de a atra­ge producţia auto top-end dinspre A­merica Latină, Asia şi Europa în SUA.

Planul americanilor este privit cu ochi răi în special în Germania, inima industriei auto a UE. Deşi  marii producători auto germani asamblează maşini în SUA şi Mexic, multe com­ponente cu valoare adăugată mare sunt încă produse în fabricile germane. Primul semn de pericol pentru Europa este noul acord semnat de SUA cu Mexic şi Canada în care Washingtonul îşi obligă vecinii nord-americani să accepte cote privind propriile exporturi de maşini în SUA.

Oficialii europeni şi reprezentanţi ai industriei locale spun că se aşteaptă ca SUA să aloce cotele cu Canada şi Mexic pe baza unui sistem care acordă un scor mai mare companiilor care folosesc mai multe componente locale.

Mai  întâi, acest lucru este îngri­jorător pentru mari companii ger­mane pentru că acestea asam­blează multe autovehicule în Mexic cu componente europene pentru a le exporta mai apoi în SUA.

Sistemul de alocare a cotelor le încurajează să-şi transfere părţi mai mari din lanţurile de aprovizionare dincolo de Atlantic pentru a nu fi în dezavantaj în faţa producătorilor americani sau japonezi.

Pe lângă această lovitură, euro­penii se tem de asemenea că Trump va încerca în scurt timp să folosească tactici similare pentru exporturile venind direct din Europa.

Bernd Lange, preşedinte al comitetului pentru comerţ din cadrul Parlamentului European, avertizează că termenii negociaţi cu Mexic şi Canada reprezintă doar primul pas şi că aceeaşi tactică va fi folosită în negocierile cu UE.

În cazul în care Trump îşi va pune în aplicare ameninţarea de impunere a unui tarif de 25% pe maşinile europene, acceptarea unor cote ar putea fi un rău mai mic pentru UE pentru că ar permite cel puţin unele exceptări pentru exporturile sale.

Totuşi, doi diplomaţi europeni avertizează că sistemul de alocare bazat pe puncte ar putea declanşa o cursă între producătorii auto din UE de relocare a lanţurilor de aprovizionare în SUA pentru a primi un procent mai generous din cote sau pentru a evita complet tarifele auto.

Un diplomat UE a respins ideea că Bruxelles-ul ar putea accepta un astfel de sistem, considerat drept o încălcare a reglementărilor OMC.