Mugur Isărescu, guvernatorul BNR: E foarte important să nu lăsăm idei eronate şi tendenţionase să devină dominante

Autor: Alina Botezatu 14.11.2018

Mugur Isărescu, Guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), a subliniat, miercuri, motivele pentru care comunicarea a devenit o temă importantă chiar şi în ceeea ce priveşte politicile economice şi politica monetară.

„Este bine să nu ne aşteptăm ca publicul larg să devină specialist, nu are cum. Cu alte cuvinte, şi noi trebuie să facem efortul pentru a traduce, ca să exagerez puţin, din română în română, mesajele noastre, fără a le disporsiona, pentru ca publicul să le înţeleagă. De asemenea, foarte important este să nu lăsăm ca, într-o perioadă în care lumea se transformă, idei eronate şi tendenţionase, care, deseori, sunt mai uşor de promovat în spaţiul public, să devină dominante”, a afirmat Mugur Isărescu, în cadrul conferinţei anuale a Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR), ediţia a X-a, „România după 10 ani. Realizări. Eşecuri. Perspective economice”.

Guvernatorul BNR a precizat că, în prezent, în economie există trei coordonate hotărâtoare pentru canalul comunicării care a devenit tot mai important în ceea ce priveşte politicile economice. De altfel, reprezentantul Băncii centrale a menţionat că, recent, tema comunicării a fost pentru prima dată abordată pe larg, în cadrul unei organizaţii internaţionale a bancherilor de bănci centrale drept o temă importantă pentru politica economică şi politica monetară.

„Cele trei coordonate hotărâtoare la care făceau referire sunt, în opinia mea: unu, informaţiile de calitate, produse corect şi constant; doi, comunicarea publică în forme raţionale, la obiect; trei, viziunea corectă şi coerentă, în care ideile sunt utilizate în proiecte concrete. În aceste condiţii vocea analiştilor financiar-bancari poate şi trebuie să fie una cu greutate, nu doar pentru peisajul financiar-bancar, dar şi pentru dezvoltarea economică generală şi politicile macroeconomice din România”, a subliniat Isărescu.

Guvernatorul BNR a completat că, înfiinţată în 2008, anul de debut al ultimei crize financiare globale, existenţa Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari devine cu atât mai preţioasă, ca vector de interpretare echilibrată a explicaţiilor publice, „cu cât ne confruntăm adesea, de la o vreme parcă tot mai frecvent, cu un deficit de analiză economică şi financiară lucidă şi profesionistă”.

„Asociaţiei îi doresc să rămână o punte de legătură între cifrele macroeconomice reci şi nevoia de înţelegere a lor de către populaţie, de către corporaţii, chiar de către specialişti. A fost şi îi doresc să rămâne o punte de legătură între realităţile economice interne şi proiecţia lor corectă pe plan internaţional. (...) Costurile cu care ne dezvoltăm depind esenţial de maniera în care le proiectăm în exterior dezvoltările interne. (...) Mesajele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România au fost formulate într-o manieră actuală, neconflictuală şi uşor de înţeles de către decidenţi, dar şi de către publicul larg. Aţi devenit un canal important de comunicare, dar şi de echilibrare a dezbaterii din societatea româneasca”, a punctat Isărescu.