Conferinţa ZF „România 100 de ani de business“, Craiova. Topul celor mai mari companii din Dolj: fabrica Ford de la Craiova aduce 20% din businessul din judeţ

Autor: Mădălina Dediu Panaete 20.11.2018

Judeţul Dolj se află pe locul 13 în clasamentul judeţelor din România în funcţie de cifra de afaceri raportată de companii, cu un rulaj de 24,4 miliarde de lei în anul 2017.

Cele mai mari 20 de companii din judeţul Dolj au avut anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 9,4 miliarde de lei, adică aproximativ 40% din rulajul realizat de cele peste 18.000 de companii active din judeţ, arată o analiză făcute de ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

Ziarul Financiar a început o serie de articole despre businessurile din cele mai importante ju­deţe, businessuri pe care le va analiza şi în cadrul seriei de conferinţe „România 100 de ani de business“. Astăzi, 20 noiembrie, la Craiova, ZF va or­ga­niza a şaptea conferinţă din şirul de eveni­mente organizate cu sprijinul Băncii Transilvania şi al companiei de consultanţă EY. În cadrul conferinţelor, Ziarul Financiar şi clasa de business a României vor dezbate ce este nevoie pentru ca România de mâine să fie mai bună decât România de azi, ce idei şi soluţii există pentru ca economia şi societatea românească să aibă un viitor prosper.

Cea mai mare companie din judeţ este Ford, constructor de automobile care deţine o fabrică în Craiova. Ford România a avut anul trecut o cifră de afaceri de 4,8 miliarde de lei, adică aproa­pe 20% din cifra de afa­ceri a judeţului Dolj.

Judeţul Dolj era cu­nos­cut înainte de Revo­luţie drept un centru al indus­triei feroviare şi auto, dar şi un important pro­du­cător agricol. În pre­zent, tradiţia celor trei sec­toare se continuă în acest judeţ, însă nu la ace­leaşi dimensiuni. Dacă Electro­pu­te­re, compania-fanion a Craio­vei şi a producţiei de locomotive locale, asigura în urmă cu 20 de ani peste 5.000 de lo­curi de muncă, astăzi are mai puţin de 1.000 de angajaţi şi nu intră în top 20 cele mai mari companii din judeţul Dolj. Astăzi, Electroputere, controlată de firma saudită Al-Arrab Contracting Company Limited, mai produce motoare, generatoare şi transformatoare electrice, conform ultimelor date.

Însă, tradiţia industriei feroviare de la Craiova este continuată în prezent şi de firma Softronic, controlată de patru antreprenori români, care produce locomotive, dar şi trenuri electrice în municipiu.

Înfiinţată în 1991 la Craiova, Softronic are singura fabrică ce produce rame şi locomotive electrice în Europa de Est şi care vinde în prezent locomotivele electrice în special în străinătate.

Grupul Softronic cuprinde divizia producă­-toare de rame şi locomotive electrice, alături de serviciile Softrans, transportator feroviar de marfă şi de pasageri care a apărut pe piaţă în 2002.

În afară de locomotive, tot la Craiova se produc de zeci de ani automobile. Dacă în 1977 începea construirea automobilelor de dimensiuni mici Oltcit, în urma unui parteneriat între România şi producătorul francez auto Citroën, după Revoluţie la Craiova au început să se producă maşini sud-coreene Daewoo, printre care Cielo, Leganza sau Matiz.

Legătura istorică a oraşului cu industria auto se menţine şi acum, după ce grupul american Ford a preluat în 2007 fosta uzină Daewoo. Astăzi, la Craiova, Ford produce modelul EcoSport. La nivelul primelor nouă luni ale acestui an, Ford a produs la Craiova aproape 105.000 de maşini din SUV-ul EcoSport, în creştere cu 155% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Dacă americanii menţin trendul până la finalul anului, la Craiova s-ar putea ajunge la un volum de circa 130.000 - 140.000 de maşini. Uzina nu a produs niciodată peste 100.000 de maşini într-un singur an. Deşi Ford este cea mai mare companie din judeţ, cu afaceri de trei ori mai mari decât ocupanta poziţiei a doua, CEZ Vânzare, dependenţa judeţului de producătorul de auto­vehicule nu este atât de mare ca în cazul Argeşului, unde 40% din business, sunt aduse de Dacia. La fel se întâmplă şi în judeţul Alba, unde Daimler a ajuns să reprezinte peste 40% din rulajul total. Şi ArcelorMittal aduce circa 20% din judeţul Galaţi.

Pe de altă parte, cea mai mare companie antreprenorială din judeţul Dolj este Casa Noastră, producătorul tâmplăriei Q-Fort. Anul trecut, compania a avut afaceri de 274 de milioane de lei, arată datele de la Ministerul de Finanţe. Conform ultimelor date, compania realizează la export peste 70% din business.

madalina.panaete@zf.ro

 

Astăzi, ZF organizează la Craiova o nouă conferinţă din seria de evenimente „România 100 de ani de business“