Ultimii mohicani ai comerţului alimentar din România: cei mai puternici zece independenţi au afaceri cumulate de 1,4 miliarde de lei, mai puţin decât cel mai mic retailer străin

Autor: Cristina Roşca 20.11.2018

♦ În comerţul tradiţional mai există astăzi 60-70 de mii de mici magazine cu afaceri cumulate de circa 41 mld. lei (9 mld. euro) ♦ Piaţa este extrem de fragmentată, primii zece jucători după cifra de afaceri având un business cumulat de 1,4 mld. lei ♦ Annabella, Zanfir şi Elan Trio sunt cele mai puternice reţele de comerţ tradiţional după cifra de afaceri declarată pe 2017 la Registrul Comerţului.



Ultima lună a fost marcată de două ştiri importante pentru comerţul tradiţional local, prima viza renunţarea grupului Agricola Bacău la divizia de retail propriu, iar cea de-a doua este cea privind discuţiile dintre Mega Image şi grupul vâlcean Zanfir, gigantul belgiano-olandez având în plan să preia reţeaua locală de magazine.

Cele două mutări confirmă astfel o direcţie de mers a comerţului alimentar local, împărţit între jucătorii străini şi cei locali. Mai exact, co­merţul modern este terenul de „joacă“ a zece reţele in­ternaţionale care au împreună 2.500 de hi­permarketuri, super­marketuri, magazine de proximitate modernă, discount şi cash & carry şi afaceri cumulate de 11 mld. euro. La polul opus se află 60.000-70.000 de mici comercianţi locali care au afaceri de circa 9 mld. euro, potrivit celor mai recente date statistice. Ponderea comerţului tradiţional scade an de an, ajungând la circa 40% astăzi, la fel şi numărul de magazine care fie trag obloanele, fie acceptă să intre sub umbrela unei reţele internaţionale. Aceste preluări nu sunt o noutate pe piaţa din România, „rechinii“ internaţionali precum Carrefour, Mega Image, Auchan sau Profi făcând de-a lungul anilor mai multe achiziţii de reţele locale. Aceste achiziţii asigură lanţurilor străine pe de-o parte poziţii bune în anumite pieţe şi pe de altă parte le asigură o cotă de piaţă mai mare.