Zilele producătorilor individuali de automobile sunt numărare: Alianţa dintre Volkswagen şi Ford indică frământările de acum ale industriei auto

Autori: Dorin Oancea , Mediafax 26.11.2018

Propunerea de alianţă dintre Volkswagen şi Ford arată că zilele producătorilor individuali de automobile se apropie de sfârşit, pentru că tarifele vamale, noile tehnologii şi regulile mai dure privind emisiile fragmentează pieţe care au fost odată globale, comentează Reuters.

Într-o manieră asemănătoare poate fi privită şi predicţia din 2015 a fostului director executiv al Fiat, Sergio Marchionne, de intrare într-o nouă eră a consolidării industriei auto.

Firmele care au mizat odată pe un singur vehicul, la nivel global, caută acum avantaje în anumite nişe, cum ar fi SUV-urile hibride, camioanele de transport din America de Nord sau maşinile europene de oraş.

Trecerea la vehiculele electrice şi autonome şi războiul comercial îi forţează pe producătorii de automobile să construiască fabrici separate pentru Europa, Statele Unite şi China, ceea ce contribuie la accelerarea tendinţelor. La fel şi în cazul emisiilor, după scandalul Vlokswagen din 2015.

Producătorii auto au dorit mult timp să urmeze idealul lui Henry Ford de a folosi o singură linie de producţie pentru a furniza pe pieţele din întreaga lume, la cel mai mic cost posibil.

Acum companiile văd standardizarea anumitor tehnologii - în special motoarele şi platformele pe care sunt construite maşinile - ca o potenţială sursă de economii, folosind alte caracteristici pentru atragerea consumatorilor.

Ford şi VW nu încearcă să fuzioneze, ci doresc să îşi împartă costurile reunindu-şi forţele pe pieţe şi tehnologii unde au probleme, dar de unde nu doresc să se retragă.

După ce s-a luptat să facă bani din autoturisme în America de Sud, China şi Europa, Ford a renunţat să se concentreze pe Mondeo ca model universal pentru toate ţările, şi a abandonat noile proiecte de sedanuri.

În acelaşi timp, Volkswagen rămâne un jucător de nişă în segmentul profitabil de camioane pickup din SUA. În septembrie, compania a anunţat că va înceta să producă cunoscutul model Beetle, deoarece se pregăteşte să intre pe piaţa maşinilor electrice.

Tendinţa este confirmată de abordări asemănătoare şi din partea altor fabricanţi. Honda şi General Motors au fost de acord să împartă costurile de dezvoltare pentru automobile autonome, în timp ce Toyota şi Mazda plănuiesc să urmeze Mercedes-Benz şi Nissan în a folosi o fabrică în comun pentru pieţele NAFTA. Land Rover caută o alianţă în domeniul motoarelor.

Sergio Marchionne, care a încetat din viaţă în luna iulie, face parte din motvele pentru care acţionarii Ford solicită o regândire radicală a modului de acţiune pe plan global şi pun accent mai mare pe profitabilitate.

Într-o prezentare din aprilie 2015, italianul a acuzat industria auto că pierde miliarde pe produse duplicate.

El a susţinut că aproximativ jumătate din cheltuielile de investiţii au continuat să dezvolte tehnologii precum motoarele cu patru cilindri, pe care clienţii nu le pot distinge, de cele mai multe ori, şi care sunt percepute a fi mai puţin importante decât aspectul sau conectivitatea în cumpărarea unui automobil. "În general, cred că este rezonabil ca oamenii să încerce să stabilească alianţe pentru a avea acces atât pe pieţe, cât şi la tehnologii, pentru a reduce costurile de execuţie", a declarat Marchionne jurnaliştilor, la târgul auto din Geneva din martie anul trecut.

Apariţia autovehiculelor electrice şi autonome, care schimbă focusul de marketing spre vehicule mai curate şi mai inteligente, sporeşte credibilitatea alianţelor şi a consolidării, a spus el.

Directorul executiv al Ford, Jim Hackett, are în vedere aceste comentarii, în condiţiile în care mizează pe investiţii în costisitoare tehnologii hibride şi electrice.

Volkswagen trebuie, de asemenea, să reducă costurile de dezvoltare ale autoturismelor noi, în acelaşi timp încercând să aducă vânzările de vehicule cu emisii zero la aproximativ 30% din vânzările de autoturisme noi până în 2030, pentru a respecta noile reguli europene.

Pentru a atrage clientii din zona motorinei, directorul executiv al VW, Herbert Diess, vrea să vândă o maşină electrică pentru mai puţin de 20.000 de euro.

Acest lucru oferă posibilitatea Ford de a extinde alianţa cu VW, de la vehiculele comerciale la maşinile pentru pasageri, ajutând VW să obţină mai multe economii în producţie, cercetare şi dezvoltare.

Noii concurenţi din China şi sectorul tehnologic din SUA şi nevoia de a accelera investiţiile au determinat VW să renunţe la abordarea de a dezvolta totul în cadrul companiei.

"Avem nevoie de o creştere masivă a competenţelor, a parteneriatelor şi a achiziţiilor noastre", a spus recent Diess, identificând software-ul şi condusul autonom ca domenii-cheie.

În martie anul trecut, cu câteva luni înainte de moartea sa, Marchionne a avertizat despre pericolul unei încălziri a chltuielilor pentru sectorul maşinilor autonome, situaţie pe care a comparat-o cu dezvoltarea căilor ferate britanice în secolul al XIX-lea. "Cât de mult (capital) trebuie risipit pentru progres este o întrebare foarte bună ... Nu există o singură companie feroviară care să fi construit reţeaua feroviară în Marea Britanie care să fie activă astăzi. Deşi tehnologia a rezistat, "a fost supraexpusă, supraîncărcată, s-a cheltuit enorm iar cele mai multe idei au eşuat economic", a spus Marchionne. "Poate că trăim un proces similar".