Iancu Guda, preşedintele analiştilor financiari: Metrorex – Şantaj prin incompetenţă

Autor: Iancu Guda 27.11.2018

Metrorex ameninţă cu o nouă grevă (amânată temporar), solicitând, printre altele, o majorare cu 42% a salariilor. Din curiozitate, m-am uitat pe situaţiile financiare ale companiei Metrorex (CUI 13863739) pentru anul 2017, prin comparaţie cu cele ale companiilor identice care administrează reţeaua de metrou din Budapesta, Praga şi Varşovia (capitale analizate ca şi referinţă), iar concluziile mele sunt următoarele (cifrele sunt incluse în tabelul de la finalul concluziilor):

Eliminând subvenţiile primite de la stat, Metrorex înregistrează pierderi de 55% din cifra de afaceri (358 mil RON, aprox 77 mil EUR), în timp ce firmele similare din regiune obţin un profit mediu de 11%: Budapesta (+16%), Praga (10%), Varşovia (5%)

1.Metrorex înregistrează 63 de angajaţi la fiecare km de metrou, cu 20% peste media din capitalele analizate ca şi referinţă (51,41) şi de 3 ori mai mult decât Budapesta (care înregistrează 20,21 angajaţi / km metrou

2.Salariul mediu net / angajat la Metrorex este de 1.144 EUR / luna (7.555 RON brut), de DOUĂ ORI peste media naţională şi CEL MAI MARE DIN REGIUNE. Media salariului net / angajat la firmele care administrează reţeaua de metrou din capitalele de referinţă este de 1.040 EUR / luna, cu +9% sub media înregistrată în Metrorex şi doar cu +38% peste media naţională din ţara respectivă. Deci, salariul mediu net din oraşele de referinţă utilizate ca şi comparaţie (Budapesta, Praga şi Varşovia) este 756 EUR / angajat, cu 31% peste media din Bucureşti, dar angajaţii Metrorex câştigă cu 9% peste angajaţii de la companiile similare din aceste capitale !

3.Haideţi să vorbim despre productivitatea angajaţilor – Metrorex înregistrează o cifră de afaceri / angajat de 31,6  K EUR / an, de aproape trei ori sub media  din capitalele de referinţă (87,3 K EUR / angajat / an) şi de 6 ori sub media înregistrată de angajaţii reţelei de metrou din Budapesta 

4.Viteza media înregistrată de trenurile Metrorex este de 22,5 km / oră, mult sub media capitalelor de refeinta (31 km / oră). Aceasta este cauzată de investiţiile modeste în reteau de metrou, în condiţiile în care majoritatea trenurilor sunt  vechi

5.Dimensiune infrastructură: Bucureşti înregistrează o reţea de metrou cu o dimensiune de 30 metri / 1.000 locuitori, nivel aproape identic cu media capitalelor folosite ca şi referinţă (29,19 metri  / 1.000 locuitori) .. dar veniturile obţinute sunt mult mai mici. Desigur, nu ne ajută nici turismul, în condiţiile în care numărul de vizitatori (cei care nu locuiesc în capitala respectivă) din Budapesta, Praga şi Varşovia este mult peste Bucureşti

 

Concluzionând comparaţia regională Metrorex vs companii similiare care administrează reţeaua de transport public subteran din Budapesta, Praga şi Varşovia, în baza situaţiilor financiare şi rapoartelor aferente anului 2017, constat că Metrorex înregistrează un venit / angajat de trei ori mai mic (productivitate comercială foarte modestă), cu 20% mai mulţi angajaţi / km metrou (resursele umane supradimensionate), salarii supradimensionate (cu 9% mai mari decât media companiilor similare din regiune şi de aproape două ori peste media din sectorul privat),  pierderi IMENSE (fără subvenţiile de la stat ar fi o companie falimentară) precum şi cea mai proastă calitate a serviciului oferit (viteză medie este cea mai scăzută din cauza investiţiilor modeste)!

Mai mult, am analizat câteva detalii suplimentare privind evoluţia Metrorex în perioada 2013-2017, şi constant că situaţia financiară a companiei se deteriorează, având în vedere că