Germania, o ţară bogată cu o infrastructură deficitară

Autor: Catalina Apostoiu 05.12.2018

Când aeronava cancelarului Angela Merkel s-a defectat recent în zborul către summitul G20 din Argentina, Merkel a fost nevoită să prindă o cursă comercială.



Incidentul readuce în prim-plan îndemnul adresat de organizaţiile internaţionale ani la rând Germaniei: cel de a-şi creşte cheltuielile cu infrastructura pentru a-şi diminua excedentele şi a impulsiona creşterea economică în alte părţi.

Un obstacol ciudat stă în calea eforturilor Germaniei de a-şi soluţiona problema infrastructurii deficitare. Fondurile guvernamentale sunt mai mult decât suficiente, dar cea mai mare economie europeană se confruntă cu un deficit de forţă de muncă calificată, scrie Handelsblatt.

Cifre ale institutului de cercetare economică Ifo sugerează că în ultimul sfert de secol rata investiţiilor publice a scăzut constant sub cea de creştere economică.

Proiectele de investiţii publice reprezintă acum numai 2,12% din PIB-ul german, cu mult sub media ţărilor industrializate de aproximativ 3%. Pentru a atinge media in­ter­naţională, spun cercetătorii de la Ifo, Germania trebuie să-şi crească cheltuielile pe infrastructură cu aproximativ 40%.

Guvernul german se laudă cu „niveluri record de investiţii“, bugetul său total pentru infrastructură atingând 37,9 miliarde de euro în acest an. Ministrul de finanţe Olaf Scholz a adăugat recent 1 mld. euro la această sumă.

Se pare însă că problema privind infrastructura germană are doar parţial legătură cu banii: pur şi simplu nu există suficiente proiecte disponibile către care să meargă banii alocaţi. La mijlocul anului, Berlinul nu utilizase decât 10 mi­liarde de euro din bugetul respectiv.

Din bugetul pentru construirea de noi grădiniţe, de exemplu, 368 milioane de euro sunt bani nefolosiţi.

Ministerul transporturilor are în buzunar peste 1 mld. euro, bani de cheltuit pe drumuri, căi ferate şi infrastructură broadband.

Există un număr de motive pentru această situaţie. Un boom economic de un deceniu şi preţurile ridicate ale proprietăţilor au făcut ca industria germană a construcţiilor să opereze aproape de capacitatea completă. Şi nu tuturor firmelor de construcţii le place să lucreze cu guvernul.

Proiectarea reprezintă o altă problemă, sau proiectanţii mai exact. Numărul acestora este redus, chiar acum când departamentele guvernamentale din întreaga ţară au mai mare nevoie de ei. Unii specialişti dau vina pe reducerile efectuate cu decenii în urmă pentru penuria de forţă de muncă din prezent.