Concedieri în masă, restructurări, scandaluri peste scandaluri: industria auto este în criză sau se transformă? Producătorii anunţă mii de disponibilizări când în SUA şi Europa se vorbeşte de venirea recesiunii

Autor: Bogdan Cojocaru 11.01.2019

În 2008, toţi cei trei coloşi ai industriei auto americane General Motors (GM), Chrysler şi Ford contemplau falimentul. Doar Ford n-a avut nevoie de un program de bailout pentru a supravieţui deoarece apucase să se res­truc­tureze. GM a închis 11 fabrici, 40% din dealeri şi a eliminat peste 20.000 de locuri de muncă. Chrysler a devenit un brand al italienilor de la Fiat. Criză a fost şi în Europa, dar nu atât de dramatică.

Acum, constructorii auto americani Ford şi GM se restructurează din nou, cu preţul a mii de locuri de muncă. Şi la companiile europene se fac restructurări, dar ele ies în evidenţă mai mult prin scandaluri. Cazurile Volkswagen cu Dieselgate şi Renault cu presupuse fraude ale preşedintelui Carlos Ghosn sunt grăitoare. Associated Press a aflat din surse că Fiat Chrysler va plăti circa 650 de milioane de dolari pentru ca autorităţile americane să nu continue urmărirea într-un caz de înşelăciune în testele de emisii poluante.

Ford a început să pună în aplicare un program de reducere a costurilor global de 14 miliarde de dolari prin care va elimina mii de locuri de muncă în Europa şi va reduce numărul de modele fabricate aici, scrie Financial Times. Nu se ştie câte posturi sunt în pericol, însă compania a anunţat că fiecare părticică din operaţiunile europene va fi reexaminată. Europa este una dintre cele mai dificile pieţe ale industriei auto din punctul de vedere al concurenţei.

„Nu vorbim de a face operaţiunile actuale mai eficiente, ci de a le reproiecta complet“, a explicat preşedintele Ford Europa Steven Armstrong. Compania are 15 fabrici în Europa, dintre care una în România, şi 53.000 de angajaţi în operaţiunile europene. Că Ford vrea să-şi diminueze cheltuielile se ştie de câteva luni. Banca americană Morgan Stanley a urmărit îndeaproape problemele din in­dustria auto americană şi apreciază, după evaluarea programului dur de restructurare al GM, că cel al Ford va fi şi mai dur. La sfârşitul lunii noiembrie, GM a anunţat că va sista producţia la cinci fabrici din America de Nord şi va reduce cu 15% personalul. Numărul executivilor va fi diminuat cu un sfert. Programul de restructurare va însemna eliminarea în total a 14.000 de posturi, notează CNN. Noul motto al producătorului de maşini este „Zero accidente, zero emisii, zero blocaje“, ceea ce sugerează orientarea către autovehicule electrice şi autonome.

Analiştii de la Morgan Stanley estimează că Ford va renunţa la 25.000 de angajaţi la nivel mondial, iar cele mai multe disponibilizări vor fi în Europa, unde compania are de mult timp probleme. Nici SUA nu vor scăpa. La fel ca GM, Ford încearcă să se reinventeze şi să se adapteze la o industrie şi cerere care se schimbă radical. Adaptarea presupune reducerea costurilor pentru a face rost de banii necesari pentru investiţii în maşinile din generaţia viitoare.  În urmă cu doi ani, GM s-a retras din Europa. Afacerile europene ale Ford merg pe pierdere de doi ani. Steven Armstrong a declarat că Ford intenţionează să rămână în Europa, însă „orice este posibil dacă reinventarea nu reuşeşte“.

Veştile despre restructurarea operaţiunilor europene ale Ford au venit la pachet cu anunţul Jaguar Land Rover, producător auto britanic, că va elimina mii de locuri de muncă în contextul reducerii vânzărilor de maşini cu motoare diesel în Europa şi al răcirii pieţei chineze, potrivit Reuters. Compania a înregistrat pierderi de 354 milioane lire sterline în perioada aprilie-septembrie 2018, şi-a redus deja personalul din Marea Britanie cu 1.000 de persoane, a închis timp de două săptămâni fabrica din Solihull şi a anunţat introducerea săptămânii de lucru de trei zile la uzina din Castle Bromwich. Jaguar Land Rover este deţinută de grupul indian Tata Motors şi are 40.000 de angajaţi la nivel mondial. Producătorul auto şi-a deschis fabrici noi în Slovacia şi China. Compania a avertizat că un Brexit dezordonat o va forţa să implementeze reduceri de costuri mai mari decât a planificat.

În decembrie, presa germană a scris că grupul Volkswagen, unul din liderii producţiei auto mondiale, de la care a pornit scandalul Dieselgate, ar putea elimina până la 7.000 de locuri de muncă în următorii ani la două fabrici din Germania din cauza orientării producţiei spre e-mobilitate. Pentru producerea maşinilor electrice este nevoie de mai puţini muncitori decât pentru maşinile cu motoare cu combustie internă, explică Spiegel. Reducerea personalului se va face prin plecări voluntare şi pensionări parţiale.

Vauxhall, producător auto britanic deţinut de grupul francez PSA, părintele Peugeot, a anunţat în octombrie anul trecut că renunţă la 400 de angajaţi ai fabricii Ellesmere Port din totalul de 1.900 de atunci, iar în noiembrie a spus că va continua programul de restructurare cu încă 241 de disponibilizări. Fabrica Ellesmere Port a fost cumpărată în 2017 de la GM. Vânzările Vauxhall la 11 luni s-au prăbuşit cu 11%, în timp ce piaţa auto britanică, a doua ca mărime din Europa, a scăzut cu 7%. Opel, din Germania, încear­că să-şi respecte promisiunea făcută sindi­catelor când a fost preluat de PSA anul trecut de a nu efectua disponibilizări mutând 2.000 de posturi de la centrul de cercetare Ruesselsheim la compania franceză de inginerie  Segula Technologies. Şi Opel trece printr-un program major de restructurare.

Toate aceste restructurări şi transformări vin după o perioadă de boom economic în care forţa de lucru calificată a fost la mare căutare. Urmează însă o perioadă de încetinite a creşterii economice şi se vorbeşte de recesiuni în SUA şi Europa.