Metrorex: Vom demara licitaţia pentru atribuirea contractului după răspunsul Comisiei Europene cu privire la bugetul alocat proiectului

Autor: Mirabela Tiron 21.01.2019

♦ Magistrala 6, unul din cele mai mari proiecte de infrastructură din ultimii 20 de ani, ce implică realizarea unei linii de metrou care să lege Capitala de aeroportul Henri Coandă (Otopeni), continuă să fie un proiect în faza de implementare observaţii şi aşteptare de aprobări.



„În această perioadă se implementează observaţiile ANAP (Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice - n.red.) asupra docu­men­taţiei de atribuire a contractului de pro­iectare şi execuţie lucrări de structură, iar după obţinerea răspunsului din partea Co­misiei Europene cu privire la bugetul alocat proiectului din fonduri europene neram­bursabile, vor fi îndeplinite condiţiile pentru demararea procedurii de licitaţie pentru atri­buirea contractului de proiectare şi execuţie a lucrărilor de structură“, a răspuns Dumitru Şodolescu, director general al Metrorex, la întrebarea în ce stadiu se află proiectul şi ce paşi au mai fost demaraţi. Oficialii nu au precizat despre ce observaţii este vorba.

Deşi este pe hârtie de mai mulţi ani, execuţia lucrărilor nu a fost demarată nici până acum. Magistrala 6 de metrou, ce ar trebui să lege Bucureştiul de aeroportul din Otopeni, un proiect estimat la 1,3 miliarde de euro, trebuia să fie finalizată în 2020, când România va fi gazdă pentru meciuri din Cam­pio­natul European de Fotbal.

„După semnarea contractului de finanţare al proiectului din fonduri europene neram­bursabile, va fi lansată licitaţia pentru atri­buirea contractului de proiectare şi exe­cuţie lucrări de struc­tură şi licitaţia pentru atribuirea ser­viciilor de con­sul­tanţă expro­prieri“, mai subli­niază şeful Metro­rex.

În septembrie anul trecut, oficialii Ministerului Transpor­tu­rilor transmiteau că au loc nego­cieri privind va­loarea maximă a fondurilor neram­bur­sa­bile ce vor fi alocate prin Programul Ope­ra­ţional Infrastructură Mare. Ei mai afirmau că valoarea finală depinde de discuţiile dintre autorităţile române, Comisia Europeană şi Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei, ce va asigura cofinanţarea.

Proiectul Magistralei 6 de metrou prevede un traseu de 14,2 km şi cuprinde 12 staţii, cu plecare de la staţia 1 Mai (existentă) şi ar urma  ar urma să asigure capacitatea de transport a unui număr de 50.000 călători pe oră şi sens. Consultanţii imobiliari subliniau că acest proiect ar putea contribui la dezvoltarea de noi poluri de birouri la Expoziţiei şi Băneasa, noi cartiere în proximitatea staţiilor şi fluidizarea traficului de suprafaţă.

În prima parte a anului trecut, Comisia Europeană a cerut clarificări pe marginea aplicaţiei de finanţare a proiectului din fonduri europene nerambursabile în cadrul POIM 2014 - 2020. Critica principală adusă de Comisia Europeană la proiectul Magistrala 6 viza traseul stabilit în proiect, de ce punctul de plecare nu este la staţia Piaţa Victoriei şi s-a ales ruta ocolitoare de la staţia existentă 1 Mai, ce trece pe la Romexpo. De altfel, în mod normal cel mai direct drum ar fi con­tinuarea de la Piaţa Charles de Gaulle/staţia Aviatorilor către Casa Presei, apoi intrarea pe traseul propus în proiect, până la aeroportul Henri Coandă.

Încă din 1990 se vorbeşte despre dezvol­tarea unei linii de metrou până la Otopeni, dar până acum întreg proiectul a fost doar pe hârtie. Mai mult, un alt proiect pe hârtie este linia de cale ferată care să lege Gara de Nord de Henri Coandă. Recent, omul de afaceri Ion Ţiriac spunea că acest proiect este „inutil“ în condiţiile în care există în paralel proiectul de metrou pe acelaşi traseu, iar modul în care Ministerul Transporturilor intenţionează să construiască linia de tren va obliga Fundaţia Ion Ţiriac să renunţe la două proiecte majore în zonă.