Fitch Ratings avertizează în privinţa incertitudinilor legate de taxa bancară

Autor: Iulian Anghel 06.02.2019

România vizează să-şi reducă în 2019 deficitul bugetar, dar ipotezele pe care este construit proiectul de buget sunt prea optimiste şi nu reuşesc să clarifice incertitudinea cu privire la noua taxă  bancară, comentează agenţia americană de evaluare financiată Fitch Ratings.

Liderii coaliţiei PSD/ALDE s-au reunit şi ieri pentru a discuta proiectul legii bugetului, proiect care nu consemneză explicit, la venituri, sumele ce ar urma să fie primite în urma aplicării taxei ban­care, care variază în funcţie de nivelul ROBOR.

Iar Fitch Ratings se miră: „În mod curios, proiectul de buget pentru 2019 pare să omită veniturile din noua taxă bancară. Singurele menţiuni din venit legate de ordonanţa de urgenţă din decembrie sunt de 0,8 mld. lei din impozitele pe cifra de afaceri pentru companiile energetice şi telecom, 0,5 mld. lei din impozitele crescute pentru firmele de jocuri de noroc şi 0,6 mld. lei din accizele mai mari la tutun (total 0,2% din PIB); precum şi 1,5 mld. lei din dividendele suplimentare alocate de compa­niile de stat din rezerve. Nu este clar, aşadar, dacă taxa bancară deja în vigoare va fi modificată, va fi adăugată într-un proiect ulterior al bugetului sau va rămâne în afara bugetului. Faptul că veni­turile din impozitul bancar menţionat sunt excluse din buget oferă un buffer fiscal modest, de aproxi­mativ 3-4 mld. lei în acest an, la o taxă trimestrială asupra activelor financiare estimată de 0,3%”, arată o informare publicată pe site-ul agenţiei.

Fitch Ratings aminteşte că Ministerul Finanţelor Publice a publicat proiectul de buget pe 2019 care vizează oficial o reducere a deficitului bugetului general, pe baza metodologiei europene ESA, la 2,6% din PIB, de la 3% în 2018, fapt ce ar reprezenta o înăsprire fiscală moderată, un pas spre consolidarea finanţelor publice şi reducerea dezechilibrelor economice.

“Când, în noiembrie 2018, am stabilit ratingul pentru datoria suverană a României la <BBB> cu perspectivă stabilă, am prognozat pentru 2019 un deficit de 3,5% din PIB. Vom reevalua prognoza în lumina formei finale în care proiectul va fi aprobat de Parlament şi de informaţiile suplimentare legate de impozitul bancar introdus prin ordonanţa în decembrie. Totuşi, Fitch se îndoieşte  că obiectivul unui deficit de 2,6% din PIB pe ESA va fi atins, având în vedere ipotezele optimiste de creştere ale veniturilor”, comentează Fitch Ratings.

Agenţia reaminteşte că proiecţia sa privind creşterea este de 3,2%, faţă de cea de 5,5% a guvernului român. Diferenţa este mult prea mare, este peste proiecţia de creştere a PIB nominal la 1.022 mld. lei şi, ca să se realizeze, ar presupune venituri suplimentare din combaterea evaziunii echivalente a 0,7% din PIB.

„Mai mult, alegerile prezidenţiale de la sfârşitul anului 2019 vor face dificilă provocarea de a reduce cheltuielile, în cazul în care veniturile vor submina ipotezele optimiste ale guvernului.”

În opinia lui Fitch, o creştere a impozitelor ar contribui la reducerea deficitului bugetar, ar întări finanţele publice ale României şi ar reduce riscurile economice de supraîncălzire, care au reprezentat un risc major pentru reducerea ratingului suveran. Cu toate acestea, aspectele privind noile impozite riscă să dăuneze credibilităţii politicilor publice şi să afecteze potenţialul beneficiu pentru finanţele publice.