România lipseşte din topul celor mai mari 15 exportatori de vinuri, fiind depăşită chiar şi de Republica Moldova

Autor: Mădălina Dediu Panaete 10.02.2019

Cu exporturi mai mici de 25 mil. dolari anual, România nu intră în liga marilor exportatori de vinuri, un top condus de trioul Franţa, Italia şi Spania, care sunt de altfel şi cei mai mari producători de vinuri din Europa, arată o analiză a ZF făcută pe baza datelor de la American Association of Wine Economists (AAWE).

Astfel, deşi România este unul din­tre cei mai mari producători de vinuri din Europa, lipseşte din topul ex­por­tatorilor. În plus, deşi România are o pro­ducţie dublă faţă de cea a Republicii Mol­dova, conform Orga­nizaţiei Inter­naţionale a Vinului (OIV), vecinii de la Est sunt prezenţi în clasamentul celor mai mari exportatori. România este una dintre principalele pieţe de export pentru vinul din Republica Moldova.

Conform datelor OIV, România a produs 5,2 milioane de hectolitri de vin în 2018, cu peste un milion de hectolitri mai mult faţă de anul precedent. Mai multe ţări europene au avut în 2018 un an favorabil pentru producţia de vin, postând creşteri de peste 20%, cu un maxim de 31% în cazul Germaniei. La polul opus se află Portugalia, unde vremea ploioasă a şters aproape un sfert din producţia de vin a statului de la capătul Europei. România se află printre ţările norocoase. Pe piaţa din România există 37 de podgorii care au fost reunite în opt regiuni viticole, dintre care cea mai extinsă este cea a dealurilor Moldovei, care se întinde pe aproape 70.000 de hectare. Pe poziţia secundă se află Dealurile Munteniei şi Olteniei, cu peste 50.000 de hectare. Po­diu­mul este încheiat de Podişul Transilvaniei.

Pe piaţa din România, în total, există peste 180 de crame care produc vin îmbuteliat, numărul lor fiind pe un trend ascendent continuu în ultimul an, arată datele portalului de specialitate crameromania.ro.

Cea mai mare parte a vinului „made in Romania“ este consumat local, dar producătorii vor să iasă şi la export dar spun ei e nevoie de timp, bani şi o strategie coerentă a statului şi a jucătorilor din domeniu.

Producţia de vin a României reflectă direct consumul intern dat fiind că mai puţin de 5% din totalul celor 5,2 milioane de hectolitri realizaţi local ajung peste graniţă.

Jucătorii din piaţă spun că românii devin tot mai interesaţi de vin, tot mai educaţi şi tot mai dispuşi să cheltuie pe astfel de produse. în acest context, ei sunt mai atenţi la calitatea vinului şi consumă mai multe vinuri roşii sau roze, după modelul din Vest.