Companiile japoneze au dat startul Brexodului, fuga multinaţionalelor din Marea Britanie, şi se îndreaptă spre ţări care au acord de comerţ liber cu UE. Cine le va urma? Cine va profita de şocurile valului de businessuri migratoare?

Autor: Bogdan Cojocaru 19.02.2019

Veştile că Honda, un producător auto nipon, îşi va închide fabrica de la Swindon, Marea Britanie, în 2022 şi va transfera liniile de producţie în Japonia vin la doar câteva săptămâni după decizia Nissan, un alt fabricant de maşini japonez, de a repatria producţia modelului X-Trail de la uzina din Sunderland. Panasonic şi Sony, producători uriaşi de electronice şi electrocasnice, au anunţat că pleacă din Marea Britanie pentru a veni pe continent. Sony îşi mută sediul european în Amsterdam. Producătorii de componente auto ar putea găsi o nouă şansă în Europa de Est. În general pentru fugarii corporate de orice naţie sau pentru încurajarea companiilor să plece de pe piaţa britanică se dă o luptă acerbă în Europa continentală.

Honda, Nissan, Panasonic şi Sony sunt doar numele mari de companii nipone care au văzut în Marea Britanie ante-Brexit o poartă de intrare în Uniunea Europeană departe de concurenţa germană. În Regatul Unit au operaţiuni circa 1.000 de companii japoneze, care sprijină 140.000 de locuri de muncă. Plecarea Honda pune în pericol 3.500 de joburi. Rândurile migratorilor pot fi îngroşate şi de companii locale. Spre exemplu, Dyson, producător britanic de electrocasnice, a decis să-şi mute proiectul de maşini electrice şi sediul în Singapore. Acesta este un semn că industria auto este principala victimă a Brexitului.

Chiar dacă oficiali de la companii şi de pe scena politică pro-Brexit britanică spun lumii că planurile de plecare din Marea Britanie ale unora dintre giganţii din business nu au legătură cu Brexitul, mulţi alţi analişti cred că votul britanicilor de a părăsi UE a grăbit retragerea. Ei dau vina pe lipsa de claritate privind viitorul comerţului cu UE după Brexit. Honda nu închide fabrica britanică în favoarea unei alte uzine din interiorul UE sau a unei unităţi la care ar avea acces mai bun, scrie Matthew Vincent, editorialist la Financial Times.  Compania niponă închide fabrica Swindon când producţia modelului Civic - intrată în al 25-lea an - este programată să înceteze în 2022 şi renunţă, de asemenea, să mai producă la o uzină din Turcia care livrează pentru pieţe din afara UE. Astfel, Honda se reîntoarce în Japonia din aceleaşi motive invocate de Nissan şi de Dyson pentru transferul în Singapore: aceste state au noi acorduri de comerţ liber cu UE. Prin acordul cu Japonia tarifele maşinilor exportate în UE sunt reduse de la 10% la 0% până în 2027. Şi acordul cu Singapore elimină taxele şi tarifele, dar şi alte bariere comerciale tehnice şi netarifare.

„Honda pare să pregătească această mutare de mult timp. Apoi a venit Brexitul, care s-ar putea să fi presat compania să ia decizia acum“, spune pentru AFP Seiji Sugiura, analist la institutul de cercetare Tokai din Tokio. Companiile japoneze au fost atrase în Marea Britanie de mediul de afaceri prietenos creat de liderul conservatorilor Margaret Thatcher în anii 1980 şi de accesul facil al acestei ţări la pieţele europene. Acum, situaţia este inversă. Dacă Marea Britanie iese din UE fără acord, ea riscă să piardă accesul la pieţele blocului comunitar.

Acum şi băncile mari japoneze se retrag din Londra, unul dintre cele mai mari centre financiare la nivel mondial. Un executiv de top de la Nomura descria în noiembrie Brexitul ca fiind „o mare îngrijorare“ care va duce la creşterea costurilor şi a riscurilor. Banca niponă a început deja să mute zeci de posturi din Londra în Frankfurt şi să facă angajări pe continent, notează CNN.

Luna trecută, compania de energie nucleară Hitachi†a anunţat şi ea că îngheaţă proiectul unei centrale nucleare din Ţara Galilor.

„Care sunt motivele acestei retrageri? Unul este neîncrederea în Marea Britanie ñ economia ei, politică şi societatea sunt în dezordine“, explică Yosuku Tsuchida, cercetător la  Mitsubishi UFJ Research and Consulting. „Este o ţară riscantă.“ Tsuchida prezice că şi alte companii care folosesc Marea Britanie ca bază pentru Europa continentală vor lua în considerare retragerea.

Marea Britanie ar trebui să iasă din UE în mai puţin de 40 de zile, însă premierul Theresa May nu a reuşit nici până acum să-şi asigure sprijin parlamentar pentru planul său de Brexit, ceea ce alimentează temerile că divorţul se va produce fără acord. Această situaţie înfurie companiile şi liderii din guvernul Japoniei, care cer de ani de zile politicienilor britanici asigurări contra efectelor distructive ale ieşirii ţări lor din UE.

„În Japonia, este evident cât de distructiv economic va fi Brexitul şi că acesta va crea dificultăţi serioase industriei nipone“, spune Paul Bacon, profesor la Universitatea Waseda din Tokyo.

„Încrederea dintre companiile nipone şi guvernul britanic s-a evaporat“, explic     şi Seijiro Takeshita, profesor la Universitatea Shizuoka.

Toyota, cel mai mare producător auto din Japonia, a avertizat în decembrie că un Brexit fără acord va pune în pericol producţie de maşini de milioane de dolari pe zi. Compania nu a spus însă dacă îşi va reduce investiţiile în Marea Britanie. Investiţiile în sectorul auto britanic s-au înjumătăţit anul trecut, iar producţia s-a prăbuşit cu aproape 10%, potrivit Society of Motor Manufacturers and Traders, care a evaluat că incertitudinile Brexitului Ñau făcut pagube enorme“.

Airbus a avertizat că ar putea fi forţat să mute investiţiile în afara Marii Britanii în cazul unui Brexit fără acord şi a acuzat Ñnebunia“ susţinătorilor Brexitului care presupun că producătorul de aeronave franco-germano-britanic nu va părăsi ţara.

Un sondaj efectuat de Institute of Directors a găsit că una din trei companii britanice ia în considerare relocarea unei părţi din producţie în altă ţară sau deja a făcut-o ca pregătire pentru un Brexit dur.

Unde se duc companiile când pleacă din Marea Britanie, în afară de Japonia şi Singapore? În Regatul Unit sunt prezente aproximativ 1.000 de companii japoneze. Dintre cele obligate să părăsească piaţa britanică nu toate se vor putea întoarce în Japonia. Pe lângă constructorii de automobile se dezvoltă de obicei un întreg ecosistem de furnizori, bombardat cu incertitudini în prezent. Kenichi Ohmae, fondatorul Ohmae & Associates, sugerează că Europa de est ar putea deveni gazdă pentru companiile fugare. Jumătate din investiţiile nipone în sectorul componentelor auto sunt în regiune, în Polonia şi Cehia. Deşi acestor ţări le lipseşte abundenţa de talent managerial şi producător, Brexitul le-ar face mai atrăgătoare.

Unii fugari se duc în Olanda. Ministerul afacerilor economice de acolo a anunţat că a ademenit 42 de companii sau subsidiare şi peste 1.900 de locuri de muncă britanice în 2018. Ministerul a mai spus şi că îşi intensifică eforturile pentru a atrage cât mai multe dintre companiile migratoare speriate de Brexit şi că discută în acest sens cu 250 de afaceri. Printre numele mari care au ales Olanda se numără Discovery Channel, Bloomberg, Sony, banca niponă de investiţii Norinchukin, furnizorii de servicii de asigurări financiare MarketAxess şi Azimo şi asigurătorul maritim UK P&I Club. Cele mai multe dintre aceste 250 de companii sunt britanice, se arată în explicaţiile guvernului olandez.

„Acestea includ companii din sectorul financiar, din media, publicitate, medicină şi logistică.“

Franţa a identificat 50 de companii, inclusiv din industriile auto şi farma, pe care ar vrea să le aducă din Marea Britanie, scrie The Guardian. Luna trecută, preşedintele francez Emmanuel Macron a găzduit un summit de investiţii la care au participat peste 140 de lideri de business, inclusive şefi de companii cu o prezenţă semnificativă pe piaţa britanică, cum ar fi Goldman Sachs, Google şi Siemens.

Între 2016 şi al treilea trimestru din 2018, Spania a atras investiţii britanice de şapte miliarde de euro. Investiţiile productive au crescut cu 80% în această perioadă în raport cei trei ani anteriori, scrie El Pais.