Jucătorii din real-estate: Infrastructura ajută producătorii, iar salariile mai mari atrag investiţii în retail. „Vă imaginaţi cum se va dezvolta economia dacă în următorii zece ani vom trece de 1.000 km de autostradă?“

Autor: Bogdan Alecu 23.02.2019

România are în continuare potenţial în ceea ce priveşte atragerea in­vestitorilor interesaţi fie să cumpere proiecte de birouri, fie să construiască fabrici noi, însă trebuie crescut puternic gradul de absorbţie a fondurilor europene şi investiţiile în infrastructură.

„Craiova este un hot-point deoarece Ford va creşte producţia acolo, iar acest lucru înseamnă angajaţi mai mulţi şi salarii mai mari. Craiova va influenţa şi regiunea, iar dacă infrastructura spre Drobeta-Turnu Severin se va dezvolta atunci vom vedea şi acolo activitate“, a spus Laurenţiu Lazăr, managing partner al companiei de consultanţă imobiliară Colliers International România, în cadrul evenimentului ‘’Outlook 2019: Europe & CEE’’, organizat de MIPIM, Investment Briefings, NNDKP şi Matei – Borbely & Partners.

Odată cu al doilea model, Ford va majora cu 1.700 de oameni numărul angajaţilor de la Craiova, la peste 6.000, şi va investi anul acesta încă 200 mil. euro în uzină pentru a introduce un al treilea schimb.

Astfel, în 2020 va exista încă un salt în producţia uzinei, cel mai probabil la cel puţin 200.000 de maşini. Spaţiile logistice şi industriale din România au crescut cu aproape 40% în ultimii doi ani, la un total de 4,2 milioane de metri pătraţi, iar România se apropie rapid de pragul de 5 mil. mp. Pe de altă parte, pieţe avansate din regiune, precum Polonia, au inaugurat anul trecut spaţii de 4 mil. mp.

În 2018 livrările de spaţii industriale moderne au înregistrat o creştere de circa 40%, depăşind astfel volumul record atins în 2017, de aproximativ 0,5 milioane metri pătraţi.

„Dacă stocul logistic a urcat cu 40% în ultimii doi ani la peste 4 mil. mp, în condiţiile în care în această perioadă nu am avut nici măcar 100 km noi de autostradă, vă imaginaţi cum se va dezvolta economia dacă în următorii zece ani vom trece de 1.000 km de autostradă?“, a subliniat Laurenţiu Lazăr.

El a subliniat că în ultimii 19 ani PIB-ul României a crescut în medie cu 4% anual, faţă de 3,4% cât a crescut în medie în regiune, şi mult peste media de 1,2% la nivel european.

„În România există în continuare potenţial de a atrage investiţii pe piaţa de birouri deoarece avem randamente investiţionale de 7-7,25% în cazul proiectelor de birouri, mult mai mari decât cele de 5,6% din 2007, iar produsele de aici sunt competitive“, a subliniat Laurenţiu Lazăr.

De partea cealaltă, David Hay, fostul CEO al AFI Europe România, în prezent fondator şi CEO al ADD Value Management, spune că una dintre principalele probleme ale României este că nu are pe piaţa de investment investitori instituţionali precum celelalte pieţe din Europa Centrală.

"În România nu vedem investitorii din Polonia sau Ungaria, nu vedem investitori instituţionali din Germania. Polonia spre exemplu creşte puternic, iar Brexitul o ajută", a subliniat David Hay. De asemenea, Dimitris Raptis, COO al Globalworth, cel mai mare proprietar de birouri din România, cu active de 2,5 mld. Euro în România şi Polonia, a subliniat că diferenţa majoră dintre România şi Polonia o reprezintă faptul că cea din urmă a reuşit să atragă masiv fonduri europene şi să-şi îmbunăţească infrastructura.

"Polonia a făcut lucruri extraordinare, a atras fonduri europene, iar România rămâne în urmă. Spre exemplu, şi când vine vorba de forţă de muncă, Polonia atrage din Ucraina iar polonezii se întorc acasă din Marea Britanie", a subliniat Dimitris Raptis.