Afacerile în familie iau avânt: 71% din afacerile de familie din România estimează creştere, faţă de 84% la nivel global

Autor: Alina Botezatu 25.02.2019

Procentul afacerilor de familie cu perspective de creştere pentru următorii doi ani este de 71%, în România, cu 17% mizând pe o creştere „agresivă”, conform celei mai recente ediţii a raportului Global Family Business Survey realizat de PwC.

Rezultatele studiului din acest an, la nivel global, au reliefat faptul că afacerile de familie au raportat o dezvoltare solidă în ultimul an financiar. La nivel global, 69% dintre participanţii la studiu au declarat că au înregistrat o creştere a cifrei de afaceri. Se observă o uşoară apreciere faţă de ediţia precedentă a raportului, când 64% dintre respondenţi considerau că afacerea lor a evoluat pozitiv în ultimul an. Veniturile sunt previzionate, la nivel global, a creşte în continuare pentru majoritatea afacerilor (84%), iar 16% spun că se aşteaptă la o creştere „rapidă” şi „agresivă”.

Pe regiuni, proprietarii de afaceri din Orientul Mijlociu şi Africa sunt printre cei mai optimişti, 28% dintre aceştia se aşteaptă la o creştere agresivă. Sunt urmaţi în aceste previziuni de cei din zona Asia Pacific (24%), Europa de Est (17%), America de Nord (16%), America Centrală şi de Sud (12%) şi Europa de Vest (11%).

„Afacerile de familie aflate la prima generaţie le depăşesc pe cele conduse de generaţii subsecvente în abilitatea lor de a genera creşteri de două cifre. Acest lucru evidenţiază nevoia de a găsi un echilibru între asigurarea continuităţii modelului de afaceri şi apetitul pentru inovaţie şi transformare”, au menţionat reprezentanţii PwC.

Printre cele mai importante provocări enunţate de proprietarii afacerilor de familie sunt inovaţia (66%), accesul la angajaţii cu abilităţi şi calificări necesare dezvoltării afacerii (60%) şi digitalizarea (44%). Într-adevăr, 80% dintre cei intervievaţi văd în digitalizare, inovare şi tehnologie provocări semnificative pentru afacerile lor.

Antreprenorii români consideră că provocările cele mai importante pentru următorii doi ani sunt reprezentate de: mediul economic (69%), nevoia de inovare (68%), cadrul de reglementare (56%), securitatea cibernetică (56%) şi competiţia venită din partea companiilor internaţionale (51%).

„În mod surprinzător, ediţia 2018 a raportului arată legătura între a pune valorile în centrul planificării strategice şi perspectivele solide de creştere. Deşi 75% dintre afacerile de familie consideră că valorile proprii şi cultura organizaţională puternică le oferă un avantaj competitiv în faţa altor tipuri de afaceri, mai puţin de jumătate (49%) dintre respondenţi au declarat că au articulat în scris aceste valori”, au subliniat reprezentanţii PwC.

Printre acele afaceri de familie care au raportat creşteri anuale de două cifre, 53% au putut să indice un set de valori bine structurat. Acest lucru reflectă accentul tot mai mare pus pe nevoia de integrare a strategiilor de proprietate a unei afaceri de familie şi a celor de creştere a companiei.

„Mesajul pe care îl putem desprinde de aici este că: adoptarea unei poziţii clare în ceea ce priveşte valorile pe care le promovează o companie generează practici care aduc rezultate în termeni reali. Un angajament faţă de un set bine definit de valori poate acţiona ca o <<busolă internă>> pentru o afacere de familie şi poate oferi un ajutor pe măsură în lupta cu noile provocări aduse de schimbările tehnologice profunde. Un element relevat de rezultatele acestui studiu este faptul că valorile unei afaceri de familie nu sunt acelaşi lucru cu valorile unei familii. Valorile afacerilor de familie trebuie să fie în mod clar definite şi articulate şi, în acelaşi timp, trebuie să fie încorporate în cultura companiei, iar lanţul de luare a deciziilor să fie în mod regulat revizuit”, a declarat Mihai Aniţa, Partener şi Liderul Echipei integrate de servicii pentru companiile antreprenoriale în cadrul PwC România.

Raportul PwC Family Business Survey relevă, de asemenea, detalii despre modul în care ritmul schimbărilor tehnologice şi diferenţele dintre generaţii fac posibilă abordarea afacerilor de familie asupra planificării moştenirii şi succesiunii:

1. Îngrijorarea referitoare la ameninţările legate de schimbările digitale variază de la apariţia unor noi competitori, până la vulnerabilitate în ceea ce priveşte securitatea, iar percepţia acestei ameninţări este mai ridicată decât media ( care este de 30%) în sectorul de media şi divertisment (65%), retail (53%) şi în servicii financiare (52%).

2. Peste un sfert (26%) dintre organizaţiile mari (cu venituri de peste 100 de milioane de dolari) au identificat inteligenţa artificială şi robotica drept o îngrijorare în următorii doi ani; procentul este semnificativ mai mare comparativ cu acele companii care au venituri de sub 20 de milioane de dolari (16%).

3. 69% dintre respondenţi spun că se aşteaptă şi chiar încurajează generaţia următoare de lideri ai afacerii - inclusiv membrii familiei - să capete experienţă şi să dezvolte aptitudini şi calificări în afara afacerii de familie pentru a ţine pasul cu inovaţia.

„Peste 350.000 de afaceri private şi de familie se pregătesc să schimbe generaţiile în anii ce urmează, iar îngrijorările referitoare la planificarea continuităţii sunt de înţeles. Următoarele generaţii vor trebui să facă faţă unui mediu complet nou în ceea ce priveşte impactul noilor tehnologii cum ar fi inteligenţa artificială şi robotica, precum şi riscurile ridicate de securitatea cibernetică”, a precizat Mihai Aniţa.

În ciuda încrederii afacerilor de familie şi a potenţialului de creştere, raportul avertizează asupra faptului că obiectivele de creştere nu sunt întotdeauna atinse.

„În timp ce aspiraţiile sunt ridicate, concentrarea pe planificarea strategică rămâne un punct slab pentru multe afaceri de familie. 21% spun că nu au niciun plan strategic, 30% au un plan în minte, dar nu este unul foarte bine creionat. În orice caz, din cei 49% care au planuri formale pe termen mediu, 42% au înregistrat creşteri de două cifre. Acest lucru arată o corelare foarte puternică între planificarea strategică şi performanţă şi construirea de obiceiuri care, peste timp, crează o moştenire distincta. Viteza cu care se schimbă mediul de afaceri este mult mai mare decât a fost vreodată. Doar pentru simplul fapt că o afacere este în creştere acum, acest lucru nu înseamnă că aceasta va continua să crească. Acum, mai mult ca oricând, valorificarea avantajelor inerente ale acestui tip de afaceri necesită ca familiile care le deţin să pună laolaltă două elemente esenţiale - strategia de proprietate şi cea de creştere a afacerii”, a spus Ionuţ Sas, Partener şi Liderul echipei de consultanţă fiscală şi juridică pentru afacerile de familie în cadrul PwC România.

PwC a analizat 2.953 de companii din 53 de ţări (inclusiv România), acoperind o varietate de sectoare, de la agricultură la tehnologie. Între 20 aprilie 2018 şi 10 august 2018, reprezentanţii Kudos Research au făcut 2.953 de interviuri telefonice semi-structurate, online sau faţă în faţă cu executivi ai afacerilor de familie din 53 de teritorii din lumea întreagă. Interviurile au fost realizate de Kudos Research în limba locală, de către vorbitori nativi şi au durat între 30 şi 40 de minute. Cifra de afaceri a companiilor participante a variat de la 5 milioane de dolari la peste un miliard de dolari. Rezultatele au fost analizate de Jigsaw Research.