Europa de Est este pe cale să devină o verigă importantă în industria maşinilor electrice, cu producţie de baterii, de motoare şi chiar autovehicule. Lideri regionali sunt Ungaria şi Polonia

Autor: Bogdan Cojocaru 27.02.2019

Companiile poloneze de stat din sectorul energiei intenţionează să deschidă o fabrică de maşini electrice în care ar investi 1,03 miliarde de euro.



SK Innovation, un conglomerat industrial sud-coreean, îşi va construi cea de-a doua fabrică de baterii pentru autovehicule electrice din Ungaria, ţară unde Audi, marcă a celui mai mare producător auto din lume VW, fabrică deja motoare pentru maşini electrice şi va produce şi autovehicule pentru aceste motorizări. Ungaria a fost aleasă şi de BMW pentru construirea unei fabrici de maşini electrice de un miliard de euro, şi de Daimler pentru o a doua uzină, unde va putea asambla şi maşini cu propulsie electrică. Astfel, trioul celor mai mari constructori auto germani face din Ungaria un centru al industriei maşinilor electrice europene.

În Polonia, LG Chem, tot din Coreea de Sud, a deschis anul trecut cea mai mare fabrică de baterii electrice din Europa, însă a hotărât că producţia poloneză trebuie triplată pentru a onora cererea. Astfel, compania investeşte într-o nouă fabrică de baterii electrice în Polonia şi va deveni principal furnizor al VW.

În prezent, nici Ungaria şi nici Polonia nu au vreo marcă auto locală. Însă în Polonia acest lucru s-ar putea schimba, cu un autovehicul electric. Companiile poloneze de stat din sectorul energiei intenţionează să deschidă o fabrică de maşini electrice în care ar investi 1,03 miliarde de euro, potrivit Warsaw Voice. Principalul obiectiv al proiectului este dezvoltarea unui autovehicul electric polonez, care ar urma să fie gata de lansare pe piaţă în 2022. În Polonia se produc deja autobuze electrice.

În ceea ce priveşte noua investiţie a SK Innovation din Ungaria, aceasta va însuma 742 milioane de euro, scrie Reuters. Compania a anunţat în 2017 că va investi 682,3 milioane de euro în prima sa uzină de baterii electrice în Ungaria. Lucrările la fabrica nouă vor începe în martie şi vor fi finalizate în prima jumătate a anului 2020. Compania va începe producţia în masă în 2022, notează PRNewswire. Ambele facilităţi sunt construite în oraşul Komarom, în apropiere de Gyor, un mare centru industrial maghiar. Komarom are acces la autostrada M1. Instalarea şi extinderea SK Innovation în Ungaria şi a LG Chem în Polonia sunt un indicator al boom-ului producţiei de maşini electrice aşteptat în regiune.

Daimler a pus în vara anului trecut piatra de temelie pentru o fabrică de un miliard de euro la Kecskemet, oraş aflat la 92 de kilometri de Budapesta şi legat de capitala maghiară prin autostrada M5. Producţia este aşteptată să înceapă în 2020, potrivit Budapest Business Journal. Uzina este a doua pe care Daimler o are în Ungaria şi va crea 2.500 de locuri de muncă. Facilitatea va fi de tipul „full-flex”, adică o linie de producţie va putea accepta multiple arhitecturi de maşini, de la modele compacte la maşini cu tracţiunea pe spate şi autovehicule electrice. Guvernul maghiar sprijină investiţia cu subvenţii de 37,5 milioane de euro. Guvernul a remarcat că contribuţia furnizorilor locali ai fabricii Daimler a crescut de la 30% în 2016 la 50% în 2017.

BMW are ca strategie „construirea de maşini acolo unde vinde”. În vara trecută, compania a anunţat construirea unei uzine auto de un miliard de euro lângă Debreţin, oraş legat de Budapesta prin autostrada M3. Fabrica este prima pe care pro­ducătorul auto german şi-o construieşte în Europa după 2005. Facilitatea va avea o capacitate de pro­ducţie de 150.000 de maşini pe an. Compania îşi vinde în Europa 45% din maşini. „Noua noastră uzină din Ungaria va putea fabrica atât modele BMW cu combustie internă, cât şi cu motoare electrice, toate pe aceeaşi linie de producţie”, spunea anul trecut Oliver Zipse, membru în boardul BMW pentru producţie. Alegerea companiei a venit la puţin timp după ce Audi a anunţat investiţii pentru lansarea producţiei în serie de motoare electrice în Ungaria. Producţia auto contribuie cu o treime la exporturile acestei ţări, iar BMW poate majora ponderea la 40% sau chiar mai mult, apreciază Peter Virovacz, analist la ING. „Ungaria a devenit o superputere în industria auto europeană”, a spus anul trecut ministrul maghiar al afacerilor externe Peter Szijjarto.

Mercedes-Benz, marcă a Daimler, a anunţat luna trecută că va deschide o fabrică de baterii electrice în Polonia, parte a unei reţele extinse care va include facilităţi în Europa, SUA, China şi Thailanda, potrivit Reuters. Fabrica poloneză este ridicată lângă uzina de motoare de la Jawor, oraş aflat la 100 de kilometri de graniţa cu Germania.

Jawor are acces uşor la autostrada A4, care uneşte oraşul Wroclaw de graniţa de vest. Uzina de motoare va începe să producă anul acesta unităţi de propulsie pentru maşini hibride şi convenţionale. Daimler va cumpăra celule de baterii electrice în valoare de peste 20 de miliarde de euro până în 2030, a anunţat compania. Fabricantul auto intenţionează să lanseze cel puţin zece modele complet electrice până în 2022. Anul acesta va intra în producţie SUV-ul Mercedes EQC full-electric.

LG Chem intenţiona iniţial ca în Polonia să producă 50.000 de baterii electrice cu atonomie mare pe an, însă şi-a dublat rapid planurile de producţie, pentru ca în final capacitatea să fie împinsă la 300.000 de unităţi pe an. Aceasta înseamnă furnizarea de baterii pentru 300.000 de maşini electrice pe an.  Compania intenţionează să livreze de anul acesta baterii pentru VW. Investiţia LG Chem din Polonia, de 325 de milioane de euro în prima fază, este sprijinită cu un ajutor de stat de 36 de milioane de euro, aprobat de Comisia Europeană. Regiunea în care este construită fabrica, Dolnoslaskie, este eligibilă pentru ajutoare de stat sub regulile UE. Proiectul este aşteptat să creeze 700 de locuri de muncă.