România a depăşit Ungaria şi Polonia la producţia de automobile în 2018: Cu peste 470.000 de maşini asamblate de Dacia şi Ford în 2018, România a urcat cu 30% punctând cea mai mare creştere din Uniunea Europeană la producţia de maşini

Autor: Bogdan Alecu 05.03.2019

România a urcat pe locul opt în topul ţărilor producătoare de auto­turisme la nivelul UE de­pă­şind Un­ga­ria şi Polonia, po­trivit datelor Asociaţiei Con­struc­torilor Europeni de Au­to­mobile (ACEA). Saltul vine în condiţiile în care Ford a produs în premieră peste 140.000 de SUV-uri EcoSport la Craiova, de trei ori mai multe maşini decât în 2017 când în producţie era B-Max, iar Duster a adus la Mioveni o creştere de 7%.

În 2018 au fost asamblate în cele două uzine auto din România aproape 477.000 de maşini, în creştere cu 31% faţă de 2017. Aceasta este cea mai mare creştere din ultimii zece ani înregistrată de producţia locală.

Este pentru prima dată când România atin­ge această performanţă. Anterior, Româ­nia a mai urcat pe locul al optulea, dar numai pen­tru prima jumătate din 2013 - primul an întreg de producţie pentru Ford B-Max la acea vreme, însă spre finalul anului a co­bo­rât pe locul opt, după ce Belgia accele­ra­se pro­duc­ţia la acea vreme.

Gabriel Sicoe, pre­şe­dintele Aso­cia­ţi­ei Con­struc­torilor de Au­to­mobile din România (ACAROM) spune că în ciuda scăderii din Polonia şi Ungaria, di­na­mica industriei de autotu­ris­me  din ţările Europei Centrale şi de Est va fi crescătoare în următorii ani, iar lideri de „pluton“ vor rămâne Cehia şi Slovacia.

„În 2021 România va ajunge la 650.000 - 670.000 de maşini produse anual, datorită creşterii capacităţii de producţie la Dacia şi pe creşterea cadenţei de la Ford odată cu intrarea în producţie a celui de-al doilea model. Chiar şi cu un al treilea constructor, producţia nu va fi influenţată în următorii 2-3 ani“, a declarat Gabriel Sicoe. El spune că în ceea ce priveşte Polonia producţia va rămâne până în 2021 la un nivel similar cu cel din prezent, cu fluctuaţii re­duse la cele patru uzine de asamblare. Pe de altă parte, Polonia produce multe vehicule co­merciale şi componente. În România singurele comerciale produse sunt versiunile modificate ale lui Duster şi camioanele Roman. În ceea ce priveşte Ungaria, preşedintele ACAROM spune că „producţia la uzinele Daimler şi Grupului Volkswagen va creşte notabil, în timp ce producţia Suzuki va rămâne aproxi­mativ aceeaşi, conform datelor PwC. Producţia din Ungaria o va depăşi probabil încă din 2019 pe cea a României, iar decalajul va creşte în următorii ani. În 2021 producţia maghiară va ajunge la 800.000 de autoturisme“.