Încep autostrăzile spre Moldova, faza „pe hârtie“: Senatul a aprobat obiectivele de investiţii pentru autostrăzile Braşov-Bacău şi Suceava-Satu Mare

Autor: Bogdan Alecu 21.03.2019

Senatul a adoptat, miercuri, proiectele legislative de aprobare a obiectivului de investiţii pentru autostrada Braşov-Bacău, respectiv pentru autostrada Nordului - Suceava - Satu Mare, potrivit Mediafax.

Astfel, în doar câteva zile, s-a trecut de la proiectul centurii ocolitoare a Bacăului, din care 16 km la nivel de autostradă, la noi anunţuri pentru un total de patru autostrăzi - A7 Ploieşti-Focşani-Bacău-Siret, A13 Braşov-Bacău şi Autostrada Nordului - Suceava-Vatra Dornei-Bistriţa-Satu Mare-Vama Petea.

Pe de altă parte, şi în 2016 s-au mai inaugurat lucrările cu un constructor turc la centura Bacăului, după care lucrările au fost abandonate. În prezent Compania de Drumuri prezintă zilnic fotografii de pe şantierul centurii cu privire la evoluţia lucrărilor.

Demersul are loc la câteva zile după ce români din toată ţara au protestat din cauza lipsei de autostrăzi. Atât Autostrada Nordului, cât şi A8 (Târgu-Mureş - Iaşi) şi Braşov-Bacău se vor intersecta cu A7. Un termen exact şi un calendar al lucrărilor încă nu pot fi estimate, ci ar putea fi emis numai după finalizarea studiilor de fezabilitate necesare. În prezent spre exemplu, se lucrează la studiul de fezabilitate pentru A7 pentru a şti dacă dacă va fi drum expres sau autostradă, iar în parteneriat public-privat (PPP) va fi realizat numai Târgu-Neamţ - Iaşi, în timp ce Târgu-Mureş - Târgu-Neamţ şi podul de la Ungheni peste Prut vor fi realizate de stat. De asemenea, masterplanul mai include un drum expres de la Focşani spre viitorul pod de la Brăila şi mai departe spre Tulcea. Urmează acum decizia cu privire la finanţare şi autoritatea competentă.

Comisia pentru transporturi din Senat a întocmit rapoarte de respingere a celor două iniţiative legislative. Cu toate acestea, Senatul a respins raportul comisiei şi a adoptat propunerea legislativă privind aprobarea obiectivului de investiţii autostrada Braşov-Bacău, în unanimitate, cu 74 de voturi pentru.

Potrivit proiectului legislativ iniţiat de parlamentari din toate partidele politice, termenul de execuţie a obiectivului de investiţii Autostrada Braşov-Bacău este de cinci ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

De asemenea, obiectivul de investiţii Autostrada Braşov-Bacău se finanţează de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din fonduri extreme şi din fonduri europene disponibile în cadrul exerciţiului financiar multianual 2019-2024.

Şi propunerea legislativă pentru aprobarea obiectivului de investiţii „Autostrada Nordului“ a fost adoptată de senatori, cu 72 de voturi „pentru“ şi o abţinere, în ciuda raportului de respingere întocmit de Comisia pentru transporturi.

Iniţiativa depusă de parlamentarii din toate partidele politice, prevede că termenul de execuţie a obiectivului de investiţii Autostrada Nordului este de patru ani de la data în vigoare a prezentei legi. De asemenea, obiectivul de investiţii Autostrada Nordului se finanţeazp de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene.