Analiză ZF: 1 din 6 lei cheltuiţi pe bunuri de consum merge către mărci private. Pariul retailerilor pe „made in Romania“ a dus piaţa la 15 miliarde de lei

Autor: Cristina Roşca 22.03.2019

Piaţa bunurilor de larg con­sum (ali­men­te, băuturi, articole de în­gri­jire perso­nală şi a lo­cuinţei) este evaluată la circa 92-93 mld. lei (20 de miliarde de euro) anual, iar măr­cile pri­vate au ajuns anul trecut la o cotă de 16,4%, un nivel maxim record, con­form infor­ma­ţi­ilor ZF pe baza datelor ofe­rite în timp de GfK. Ofi­cialii com­paniei de cercetare de piaţă spun că, prin com­paraţie, în 2017 acest segment de pia­ţă avea o cotă de 15,5%. Este vorba de cota de pia­ţă în valoare şi în lei. Va­riaţiile pot apărea în euro ca urmare a evoluţiei cursu­lui de schimb, în 2018 moneda locală de­pre­ciindu-se faţă de euro.

Mărcile private au câştigat teren anul trecut, într-o perioadă de creş­tere a consumului privat cu 5%, pe fondul unor in­vestiţii făcute de retaileri în acest sector.

Mai exact, lanţurile inter­na­ţionale de magazine continuă să parieze pe astfel de pro­duse, lansând mărci noi pe segmente de piaţă care câştigă teren – articole bio sau pentru copii – şi dezvoltând continuu portofoliul. Un alt pariu continuu al ultimilor ani este acela al mărcilor private „made in Romania“.

Mai bine de jumătate dintre cei zece jucători din comerţul modern local au pariat pe mărci private ro­mâneşti, care aduc în prim-plan reţe­te de mult apuse sau care reiterează gustul copilăriei. Aceste iniţiative vin în contextul în care circa 80% din ro­mâni caută în mod special produsele româneşti când merg la cumpărături, arată cele mai recente studii. Aşa au apărut Drag de România (Carrefour), Gusturi Româneşti (Mega Image) sau Tradiţia Gustului (Cora).