Decizie cu impact în România: Naspers, fond de investiţii sud-african, pregăteşte o listare separată a operaţiunilor de internet care va crea cel mai mare grup din Europa. La Bucureşti Naspers deţine eMAG, PayU, OLX, Fashion Days, Autovit

Autor: Ziarul Financiar 25.03.2019

Fondul de investiţii sud african Naspers a anunţat luni că vrea să-şi divizeze operaţiunile listând la bursă separat o parte din operaţiunile de e-commerce, ceea ce va crea cel mai mare grup de internet din Europa prezent pe bursă, care ar putea să valoreze peste 130 de miliarde de euro.

Naspers deţine în România eMAG, OLX, Fashion Days, Autovit, PayU care au vânzări totale de aproape 1,2 miliarde de euro. Cea mai recentă evaluare a eMAG, liderul pieţei de retail online din România, a fost de un miliard de dolari, conform datelor furnizate ZF de Naspers la finele anului trecut.

Cea mai valoroasă deţinere pe care o are Naspers este pachetul de acţiuni de la gigantul Tencent din China, care valorează 122 de miliarde de dolari.

Naspers nu a oferit detalii financiare despre listare, însă directorul financiar Basil Sgourdos a declarat că este posibil ca noua entitate să devină a treia cea mai mare dintre cele listate la Euronext, peste gigantul petrolier Total, care este evaluat la aproximativ 130 de miliarde de euro.

Noua entitate ar urma să fie deţinută în procent de 75% de Naspers. Listarea ar urma să aibă loc în a doua parte a acestui an.

“Listarea va reprezenta o oportunitate atrăgătoare pentru investitorii internaţionali în industria de tehnologie pentru că le va oferi acestora acces la un portofoliu unic de active online”, a afirmat Bob van Dijk, CEO al Naspers.

Grupul Naspers a plătit în 2011 o sumă de 83 de milioane de dolari pentru pachetul de 70% din eMAG, ceea ce înseamnă că în 7 ani valoarea companiei a crescut de peste 8 ori, de la 119 mil. dolari la un miliard de dolari. În prezent gigantul Naspers, cu afaceri de 11 mld. dolari în primul semestru al anului fiscal 2019 (încheiat la 30 septembrie 2018), are o participaţie de aproximativ 80% din grupul eMAG, diferenţa fiind controlată de Iulian Stanciu, care este şi CEO al grupului.

În anul 2016, într-un interviu pentru ZF, Bob van Dijk, şeful la nivel global al grupului Naspers, evoca posibilitatea ca eMAG să ajungă un business de un miliard de dolari.

„eMag este pe drumul de a deveni un unicorn“, a declarat atunci van Dijk. „Echipa din România mai are de lucru pentru a atinge acest prag, dar compania se află pe această traiectorie. eMag este una dintre «perlele» grupului.” El a evitat atunci să răspundă la întrebările legate de valoarea exactă a eMag din 2016. „Nu sunt bancher. Este o companie valoroasă“, se eschivase el.