Bright Agency, o aplicaţie care se foloseşte de inteligenţa artificială pentru a optimiza gestionarea spaţiilor imobiliare, câştigătoare la un hackathon „proptech”

Autor: Mircea Nica 17.04.2019
Bright Agency, o companie locală de inovare digitală deţinută de antreprenorul Bogdan Nicoară, a câştigat prima ediţie europeană a Real Estate Hackathon, o competiţie care care a avut ca scop crearea unor soluţii digitale destinate companiilor din domeniul imobiliar - un nou segment de piaţă, denumit „proptech”. Premiul câştigat de companie este în valoare de 5.000 euro, iar la acesta se adaugă şi participarea la conferinţa Future Proptech ce va avea loc în Londra, în perioada 13 şi 15 mai 2019. Competiţia Real Estate Hackathon a fost organizată de PropTech România, o platformă prin care se creează o nouă nişă îmbinând soluţiile digitale cu nevoile companiilor imobiliare de a-şi eficientiza procesele. „Soluţia propusă de echipa Bright a fost înscrisă la categoria retail, în cadrul provocării lansate de Nepi Rockcastle cu privire la managementul şi contractarea spaţiilor comerciale temporare din Promenada Mall. Platforma creativă propusă de Bright presupune o soluţie digitală eficientă, care permite potenţialilor chiriaşi să acceseze în timp real spaţiile disponibile dintr-un centru comercial, să vadă configuraţia acestora, precum şi costurile de închiriere aferente. Pe de altă parte, prin intermediul algoritmilor şi utilizării inteligenţei artificiale, aplicaţia permite configurarea unui help center activ 24 din 24 cu ajutorul chat-boţilor. Totodată, se pot trimite notificări cu privire la statusul contractelor şi termenul expirării acestora şi se pot include setări de reînnoire automată. Mai mult, aplicaţia poate face predictibil şi gradul de ocupare a spaţiilor prin intermediul comportamentului pe care chiriaşii îl au în platformă”, a spus Ciprian Paşca, cofondatorul PropTech România. 

Numărul de echipe înscrise a fost de 44, majoritatea din România, dar au fost înscrieri şi din Grecia, Bulgaria şi Italia, chiar dacă această ediţie a competiţiei a fost una locală, a spus Cristian Paşca.

„La hackathon au fost selectate şi au participat 29 de echipe, printre care şi cele din Bulgaria şi din Grecia. Deşi această ediţie a hackathonului a fost dedicată pieţei locale, am decis să acceptăm participarea unor echipe străine, deoarece în ţara lor de provenienţă acestea nu aveau competiţii similare la care să se înregistreze şi nici nu beneficiază încă de o structură de suport de tipul PropTech România, care să le susţină şi promoveze activitatea. S-a dovedit ca a fost de bun augur participarea, iar în final echipa din Bulgaria a câstigat locul 3 în clasamentul general.”

Provocările adresate start-up-urilor locale şi companiilor de tehnologie au avut la bază zona de intermedieri imobiliare, clădiri inteligente de birouri, facility management, spaţii rezidenţiale, retail şi comunitate.

„Provocările adresate start-up-urilor locale şi companiilor de tehnologie au fost adresate de jucători importanţi din piaţa locală de real estate, precum JLL România, Nepi Rockcastle, Ceetrus, Portland Trust, Speedwell şi Simacek,” a spus Cristian Paşca.

Scopul competiţiei a fost de a stimula colaborarea dintre start-up-uri sau companii de tehnologie şi jucătorii tradiţionali, prin crearea unor soluţii digitale care să răspundă problemelor reale din piaţă.

„Prin caracterul deschis al evenimetului, în baza spiritului colaborativ, dar şi evaluarea de către experţi se validează astfel cele mai bune soluţii, facilitând un mod mai rapid de a implementa proiecte pilot de digitalizare,” a spus Ciprian Paşca.

PropTech România, platforma prin care se crează o nouă nişă îmbinând soluţiile digitale cu nevoile companiilor imobiliare de a-şi eficientiza procesele, reprezintă o nouă nişă pe o piaţă în care sunt prezente peste 100 de soluţii, produse şi start-up-uri din domeniul imobiliar care au potential de dezvoltare digital.

„Nu există momentan date cuantificabile referitoare la industria de proptech din România. Estimăm la acest moment că există peste 100 de soluţii, produse şi start-up-uri în acest domeniu, însă deoarece majoritatea start-up-urilor nu se identifică încă cu acest sector, proptech fiind o nişă nouă pe piaţă, este greu de făcut o mapare exactă a ecosistemului. Una dintre cele mai mari tranzacţii din piaţa a fost preluarea portalului imobiliare.ro, care este un produs proptech, de către trustul Ringier. Odată cu înfiinţarea platformei PropTech România ne propunem să identificăm valoarea reală a pieţei, soluţiile existente şi potenţialul din această industrie,” a spus Ciprian Paşca.

Sectorul tehnologic este în stadiul incipient, dar poate contribui exponenţial prin eficientizarea proiectărilor şi a construcţiilor cladirilor, cu toate implicările privind timpul de execuţie, reducerea costurilor şi chiar evitarea erorilor. De asemenea, scăderea riscurilor, transparenţa şi predictibilitatea pieţei vor creşte gradul de ocupare a spaţiilor prin aplicaţii de tip smart building.

„Riscurile de evaluare au fost diminuate de instrumentele analitice, care au capacitatea de a gestiona un spectru mult mai larg de informaţii decât evaluatorul uman. Astfel, scăderea riscului de a râmane cu spaţiile neocupate şi imobile nevândute este datorită faptului că imobilele smart precum birouri, spaţii rezidenţiale, comerciale sau industriale, au un grad mai mare de atractivitate,” a spus Ciprian Paşca.

În anul 2018, conform PropTech Unissu, o platformă bazată pe comunitate care combină peste 6800 de companii Globale PropTech, s-au înregistrat un număr de 898 finanţări în soluţii de proptech cu o valoare totală de 14,85 miliarde de dolari. Trendul este de creştere, iar în Europa au apărut deja primele fonduri de investiţii de tip Venture Capital dedicate industriei proptech, cum ar fi PiLabs şi PropTech 1, iar interesul pentru această nişă este în creştere.

„Potrivit unor studii realizate de McKinsey şi de Comisia Europeană, mai puţin de 1% din veniturile companiilor din Real Estate, inclusiv din construcţii, este cheltuit pe proiecte de cercetare şi dezvoltare, iar doar 14% dintre companiile din această industrie lucrează cu start-up-uri de tehnologie,” a spus Ciprian Paşca.