Conferinţa „Competitivitatea în noua eră digitală – oportunităţi şi provocări“. O pondere mai mare a comerţului electronic ar genera preţuri mai mici şi în retailul tradiţional

Autor: Ioana Nita 18.04.2019

Transparenţa comerţului online – accesul la preţurile produselor de oriunde şi oricând - pune presiune pe politica de preţ a retailerilor tradiţionali.



Comerţul online din România, deşi se află în plină ascensiune, încă mai are mult de recuperat din decalajul faţă de ţările vestice din Europa, în condiţiile în care acesta generează în prezent doar circa 5,6% din totalul pieţei locale de retail. Dezvoltarea comerţului electronic, estimat la 3,6 mld. euro anul trecut în România, a avut o contribuţie benefică asupra pieţei de profil, crescând concurenţa în retail.

Mai exact, businessurile online au intrat în competiţie nu doar între ele, ci şi cu magazinele tradiţionale, care au fost nevoite să îşi revizuiască modelele de afaceri pentru a rămâne competitive pe piaţă, dat fiind că barierele de intrare în online sunt astăzi mai mici decât cele aferente offline-ului.

„Ne aflăm în faţa unei revoluţii digitale. Cred în continuare că suntem la început, chiar dacă se vorbeşte de revoluţie digitală încă de acum 15 ani. Iar acest lucru este exemplificat prin faptul că acum zece ani, topul celor mai valoroase companii de la nivel mondial era dominat de companii din domeniul energiei, iar în prezent majoritatea celor mai mari companii din lume sunt companii de tehnologie“, a declarat Iulian Stanciu, CEO-ul eMAG, cel mai mare retailer online din România, în cadrul conferinţei „Competitivitatea în noua eră digitală – oportunităţi şi provocări“, organizată de Digital Citizens România săptămâna aceasta în parteneriat cu ZF.

Care sunt avantajele comerţului online? În primul rând, populaţia are acces la o gamă mai mare de produse disponibile la nivel naţional şi la acelaşi preţ oriunde în ţară. În al doilea rând, consumatorii economisesc timp, până la 41 de minute, atunci când aleg să achiziţioneze online un produs, conform unui studiu coordonat de Eduard Dinu, prof. univ. doc. în cadrul ASE. Totodată, comerţul online contribuie la scăderea preţurilor din offline prin transparenţă - clienţii pot intra pe internet atunci când se află într-un magazin fizic pentru a verifica preţul unui produs online.

 

„Digitalizarea este o prioritate strategică pentru România“

Alexandru Petrescu a precizat că politica privind comerţul electronic a fost deja în consultare publică, iar acum se află în faza în care se compilează contribuţiile tuturor celor care au participat, care mai apoi se vor transpune în cadrul unei hotărâri de guvern. De asemenea, ministrul Alexandru Petrescu a menţionat şi faptul că se va ocupa de subiectul inteligenţei artificiale, care acum este foarte strâns legat doar de aspecte eco­no­mico-financiare. În plus, el a amintit şi de poli­tica smart city, 5G şi de cea a interconectivităţii.

 

„Concurenţa pe digital în România este foarte sănătoasă“

Bogdan Chiriţoiu  a menţionat că se iau măsuri pentru integrarea unor servicii noi create prin in­ter­mediul digitalizării, cum ar fi directiva PSD2, care va permite intrarea pe piaţa serviciilor de plăţi a unor noi actori, nu cei tradiţionali, ceea ce va duce la diminuarea comisioanelor, sau legi noi pentru ca businessuri precum aplicaţiile de ride sha­ring să poată funcţiona în conformitatea unui cadru legal.

„Vedem o pondere mai mare a sectorului de e-commerce, telecom şi o concurenţă crescută. Am avut o analiză privind e-commerce-ul în România şi economy sharing, precum şi o investigaţie legată de comportamentul actorilor pe piaţa de comerţ online, iar acestea se vor concretiza în recomandări pentru companii - cum îşi pot adapta com­porta­mentul astfel încât să nu existe riscul de încălcare a re­gulilor de concurenţă.“

 

România exportă tehnologie în străinătate

Iulian Stanciu a atras atenţia asupra faptului că liderii naţionali ai României ar trebui susţinuţi pentru a se dezvolta în străinătate, la fel cum se întâm­plă în alte ţări din Europa sau Asia (China, India), unde există programe naţionale pentru extin­derea businessurilor locale peste graniţe. De ase­menea, a precizat el, pentru dez­voltarea afa­cerilor la nivelul întregii UE ar trebui eliminate ba­rie­rele legislative naţionale.

„Pentru dezvoltarea comerţului electronic local este nevoie de îmbunătăţirea infrastructurii rutiere, dezvoltarea competenţelor digitale la nivelul populaţiei şi de crearea de interfeţe online pentru interacţiunea cetăţenilor cu instituţiile de stat.“