Statul român dă 3 miliarde de euro pe an pentru victimele accidentelor rutiere

Autori: Izabela Cutieru , Raluca Nicolae 19.04.2019

Statul român alocă 3 miliarde de euro anual pentru intervenţii, asigurări de sănătate şi asistenţă socială, în urma accidentelor rutiere, a declarat fostul Ministru al Transporturilor, Dan Costescu, la deschiderea Salonului de Motociclete, Accesorii şi Echipamente Bucureşti.

Costescu a participat la lansarea conceptului “Viziunea Zero Accidente”, o strategie pentru reducerea pierderilor de vieţi, a rănirilor grave în trafic şi implicit pentru creşterea siguranţei şi mobilităţii, pentru cetăţeni şi companii.

„România are stabilit un cost pentru un accident echivalent cu 1.080.000 de euro pentru o singură persoană decedată. Costurile pentru accidentele soldate cu răniţi sunt mai mici, aproximativ 160.000 de euro, dar dacă înmulţim şi punem cap la cap aceste sume, vom constata că 3 miliarde se pierd în România, anual, cu sumele pe care statul le plăteşte pentru descarcerare, pentru intervenţie, pentru asigurări de sănătate, pentru asistenţă socială şi, din păcate, pentru înmormântări. Este un lucru pe care nu ni-l mai putem permite şi am plecat de la principiul conform căruia chiar şi o viaţă pierdută reprezintă o situaţie de neacceptat. Ne-am dorit ca acei bani care se pierd oricum în fiecare an să fie folosiţi mai bine, pentru măsuri de siguranţă, pentru mobilitate, pentru lucruri pozitive”, a declarat Costescu.

Conceptul reuneşte specialişti din diverse domenii care livrează soluţii concrete pentru multe din problemele de siguranţă identificate în ţară. Sunt abordaţi cei cinci piloni ai siguranţei rutiere: infrastructura, vehiculul, participantul la trafic, intervenţia post-accident şi managementul siguranţei. În prezent, pe străzile şi şoselele României, aproape 2000 de persoane sunt ucise şi 9000 sunt grav rănite anual în accidente de circulaţie care în realitate pot fi prevenite. Dintre acestea peste 3% sunt motociclişti. România, cu 100 de morţi la 1 milion de locuitori, este din păcate departe de media Europeană de 49 de decese sau de media de sub 25 de decese a ţărilor nordice, care au dezvoltat conceptul Vision Zero.

Printre măsurile concrete pentru prevenirea accidentelor de motocicletă sau pentru evitarea pierderilor de vieţi sau a rănirilor grave când accidentele au totuşi loc se numără: asigurarea aderenţei drumurilor şi menţinerea marcajelor, evitarea capcanelor pentru motociclişti prin mentenanţă corespunzătoare, instalarea protecţiilor moto pentru parapetele din curbe.
O altă iniţiativă din program este extinderea programului RABLA în zona motocicletelor şi a scuterelor. „Această extindere îşi propune, pe de o parte, reducerea emisiilor poluante prin achiziţia de unităţi noi, iar, pe de altă parte, asigurarea unui control mai ridicat, prin conducerea unor motociclete sau scutere noi, echipate cu sisteme moderne, care dispun de o frânare eficientă, capabilă să compenseze eventualele greşeli ale şoferilor”, a declarat Valentin Ciobanu, preşedintele asociaţiei MotoADN.

Aproape 4.000 de motociclişti au semnat petiţia pentru programul RABLA.

Pe lângă extinderea acestui program, asociaţia reprezentată de Ciobanu are în desfăşurare un proiect de mobilitate urbană, în cadrul căruia sunt urmărite parteneriate cu autorităţile locale pentru a încuraja utilizarea motocicletei în zona urbană. „Noi ne propunem să găsim modalitatea prin care putem să întroducem şi în România această soluţie, în aşa fel încât oamenii să aibă curaj să conducă o motocicletă în oraş, să treacă de la maşină la motocicletă, în felul acesta reducând şi emisiile poluante ale deplasării cu un vehicul”, a completat acesta.

Salonul de Motociclete, Accesorii şi Echipamente Bucureşti (SMAEB) este la cea de a 16-a ediţie şi are loc în perioada 20 - 22 aprilie, la Romexpo.