Goana după candidaţi scoate salariul din sfera subiectelor tabu: „Transparentizarea salariilor este un pas spre o normalitate pe care o întâlnim deja în Statele Unite şi în vestul Europei“

Autor: Adelina Mihai 02.05.2019

Angajatorii încep să îşi dea seama că, dacă publică nivelul salarial în anunţurile de angajare, procesul de recrutare devine mai eficient şi au mai mulţi candidaţi. McDonald’s (lanţ de restaurante de tip fast-food) şi Profi (retail alimentar) sunt doar doi dintre marii angajatori care publică, în anunţurile de angajare, nivelul salarial oferit pentru anumite poziţii.

Goana după candidaţi, în con­tex­tul în care numărul de lo­curi de muncă vacante este mai mare decât numărul de candidaţi potriviţi în anumite zone ale ţării, impulsionează tot mai mulţi an­ga­jatori să publice salariile oferite pentru unele joburi scoase la concurs. Dacă în Ro­mâ­nia salariile au fost, istoric, un subiect tabu în special în mediul privat, în economiile dez­voltate această transparentizare reprezintă o practică la ordinea zilei, spun specialiştii.

„Dat fiind contextul pieţei actuale, procesul de recrutare devine mai tran­zac­ţional, iar transparentizarea salariilor este un pas spre o normalitate pe care o întâlnim deja în Statele Unite şi în vestul Europei. Anul acesta se vede o competiţie pe zona de be­ne­ficii salariale în industria de retail, iar una dintre strategii este şi anunţarea în mod public a nivelului salarial“, a explicat Damian Sa­moilă, PR Coordinator în cadrul SmartDreamers, o soluţie software de Re­cruitment Marketing Automation, un instru­ment folosit de companii pentru ariile de achi­ziţie de talente şi de consolidare a brandului de angajator.

Într-adevăr, în ultimii ani, mari retaileri precum Lidl, Kaufland, Metro sau Profi au anunţat venitul minim oferit candidaţilor care aplică pentru poziţia de casier/ lucrător comercial, aceasta fiind ocupaţia de referinţă pentru domeniul comerţului. Deşi companiile includ, de regulă, în aceste venituri şi beneficii precum tichete de masă sau alte tipuri de bonusuri, nivelul de transparentizare a crescut semnificativ.

Unul dintre cei mai vizibili angajatori care publică de câţiva ani salariile în anunţul de angajare este lanţul de restaurante de tip fast-food McDonald's, o companie cu peste 5.000 de angajaţi. Potrivit anunţului de re­crutare disponbil pe site-ul companiei, pentru poziţia de crew, McDonald's oferă un salariu net de 1.900 de lei pe lună, bonusuri în funcţie de performanţă, program flexibil şi programe de dezvoltare profesională. Unul dintre mo­tivele pentru care compania a decis să publice sa­lariile în anunţurile de angajare a fost legat de „demolarea mitului conform căruia sala­riile la McDonald’s sunt dintre cele mai mici“, po­trivit Irinei Panaite, directorul de resurse umane al lanţului de restaurante, pre­zentă la un eveniment al Business Maga­zin or­gani­zat în luna februarie a acestui an. Rezul­ta­tul: numărul de candidaţi a cres­cut, iar inte­resul acestora de a începe munca a fost mai sporit.

O altă metodă folosită de companii pentru a atrage candidaţi este, dincolo de pu­bli­carea salariilor, „inventarea“ unor bonu­suri, cum ar fi cele de prezenţă (pentru an­ga­jaţii care lucrează întreaga lună, fără con­ce­dii me­dicale) sau cele de „retenţie“.

În cadrul Profi, de exemplu, cei care aplică pen­tru po­ziţia de casier primesc salariul minim pe eco­nomie (de 2.080 de lei brut pe lună, res­pec­tiv 1.263 de lei net) plus un bonus de re­ten­ţie de 240 de lei brut pe lună (156 de lei net).

„Cel mai probabil şi în alte industrii se va ajunge la eliminarea salariului ca «subiect tabu» din strategia de talent acquisition. Cât despre celelalte metode de atragere a can­di­da­ţilor şi retenţie a acestora, limita e doar în bugetul şi creativitatea departa­mentelor de HR. Aceste bonusuri sunt un semnal pozitiv, ambele părţi implicate având de câştigat. An­gajatul beneficiază de un confort financiar ală­turi de celelalte beneficii non-financiare, iar angajatorul se bucură de oameni fideli com­paniei, motivaţi să rămână în echipă o pe­rioadă lungă de timp“, a mai spus Damian Sa­moilă de la SmartDreamers, companie a cărei soluţie este utilizată de către companii pre­cum UiPath (dezvoltarea de roboţi software care automatizează procesele de lucru din com­panii), Genpact (business process outsourcing) sau Eaton (grup industrial specializat în zona de electrică, hidraulică şi aerospaţială).

Publicarea salariilor în anunţurile de angajare sau cel puţin a marjelor salariale în funcţie de poziţia pentru care o companie caută candidaţi ar putea reprezenta o soluţie pentru a obţine un flux mai consistent de potenţiali angajaţi, au spus şi experţii prezenţi la conferinţa ZF HR Trends, organizată în luna martie.

Iar publicarea salariilor este eficientă atât pentru poziţii de blue collar, cât şi pentru poziţii de white collar. Bogdan Putinică, vicepreşedinte senior pentru divizia globală de servicii a companiei Enea, specializată în furnizarea de soluţii software şi servicii IT, a spus că a avut „campanii de recrutare cu banii pe masă şi era coadă la uşă. (...) Pentru un proiect din Norvegia am publicat pachetul salarial, am anunţat câţi oameni angajăm, iar pachetele erau foarte atractive. Chiar dacă nu lucrai în IT ai fi apăsat să vezi pe ce plătesc oamenii atâţia bani. Am avut 315 - 320 de aplicaţii, a fost un succes“, a spus Putinică în cadrul ZF HR Trends.

 

Damian Sa­moilă, SmartDreamers

Anul acesta se vede o competiţie pe zona de be­ne­ficii salariale în industria de retail, iar una dintre strategii este şi anunţarea în mod public a nivelului salarial.

Cel mai probabil şi în alte industrii se va ajunge la eliminarea salariului ca «subiect tabu» din strategia de talent acquisition.

Pentru poziţia de crew, McDonald's oferă un salariu net de 1.900 de lei pe lună, bonusuri în funcţie de performanţă, program flexibil şi programe de dezvoltare profesională.