Fondul NEPI: Staţiunile din România au nevoie de infrastructură pentru a creşte interesul pentru centrele comerciale

Autor: Bogdan Alecu 14.05.2019
Oraşele sub 50.000 de locuitori pot sus­ţine centre comerciale, însă acestea au nevoie de un număr mai mare de turişti pentru a susţine businessul. Staţiunile din România ar putea deveni in­teresante pentru investiţii în zona centrelor comerciale, însă pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie de investiţii semnificative în infrastructură.

„Avem proprietăţi care merg foarte bine în oraşe mici, de sub 50.000 de locuitori, dar niciuna nu este în România. În Slova­cia, de exemplu, avem în por­tofoliu o proprietate foarte mică într-un oraş cam de dimensiunea oraşului Sinaia - are 10.300 mp GLA, iar chiria anuală este de 2,5 mil euro. Puţin ca total, dar raportat la metrul pătrat este în top. Acest centru comercial nu are food anchor, nici supermarket: sunt oferite doar servicii premium şi fashion. Turiştii generează acolo un trafic suplimentar, iar rezul­ta­te­le se observă în vânzări“, spune Alex Morar, CEO al fondului NEPI-Rockcastle, cel mai mare proprietar de centre comer­cia­le din România.

În România, din cauza infrastruc­tu­rii subdimen­sio­nate, astfel de centre nu se pot construi în oraşe precum Si­na­ia sau Predeal în con­diţiile în care tra­ficul restric­ţio­nează numărul turiştilor.

„În acest moment nu vrem să con­stru­im un centru comercial într-un oraş pre­cum Predeal. Întâi ar fi un pas im­por­tant să vedem o autostradă, astfel încât oamenii să nu mai petreacă atât de mult timp pe drum.“

Autostrada are un efect direct asupra creşterii numărului turiştilor dintr-un oraş şi implicit asupra numărului de vizitatori pe care un mall îl poate avea.