Probleme pentru Nissan: Producătorul auto ar puea avea cele mai slabe câştiguri din ultimii 11 ani

Autori: Izabela Cutieru , Mediafax 14.05.2019

Nissan prognozează o scădere a profitului operaţional anual cu 28%, marcând cele mai reduse câştiguri din ultimii 11 ani şi subliniind eforturile de a aduce modificări la nivelul companiei, după ce fostul preşedinte al acesteia, Carlos Ghosn, a fost demis, relatează Reuters.

Lipsa perspectivelor producătorului japonez, afectate de arestarea lui Ghosn de anul trecut şi de problemele afacerii din America de Nord, sunt susceptibile de a adăuga presiune asupra directorului executiv Hiroto Saikawa, în timp ce acesta încearcă să revizuiască guvernanţa corporativă şi să plaseze Nissan la egalitate cu partenerul său Renault.

Diminuarea profitului înregistrat de companie şi numărul sporit al directorilor şi managerilor care au părăsit Nissan au cauzat motive de îngrijorare pentru Renault, care deţine o participaţie de 43% în cadrul companiei japoneze.

Aceste probleme ar putea consolida argumentul pentru legături mai strânse între cei doi producători de automobile, deşi unii directori ai companiei Nissan s-au opus unei fuziuni complete şi a ceea ce ei consideră ca fiind un parteneriat inegal, care îi conferă lui Renault o mai mare influenţă asupra Nissan.

„Astăzi am atins nivelul cel mai de jos”, a declarat Hiroto Saikawa marţi, într-o conferinţă de presă, adăugând că îşi doreşte ca Nissan să reatingă nivelul de performanţă la care se afla iniţial, în următorii doi-trei ani.

Producătorul japonez se aşteaptă la un profit operaţional de 230 miliarde de yeni (2 miliarde de dolari) pentru anul fiscal ce se va încheia în martie 2020, ratând media de 457,7 miliarde de yeni, bazată pe cele 23 de estimări ale analiştilor, compilate de Refinitiv. Nissan a raportat un profit operaţional de 318 miliarde de yeni în anul fiscal încheiat, o scădere cu 45% faţă de anul precedent.

Profitabilitatea lentă ar putea conduce la o reducere cu 30% a dividendului anual, la 40 de yeni pe acţiune, potrivit declaraţiilor companiei.

După demiterea lui Ghosn din funcţia de preşedinte al alianţei Renault-Nissan, producătorul francez urmează să decidă asupra formării unei societăţi mixte, pentru a oferi ambelor companii condiţii de egalitate. Saikawa a refuzat să comenteze progresul discuţiilor, dar a recunoscut o diferenţă la nivel de opinie cu preşedintele Renault, Jean-Dominique Senard, privind o integrare mai strânsă a capitalului între cele două companii. „Nu am fost de acord cu ideea unei fuziuni complete. Acum nu este momentul potrivit pentru a discuta despre o fuziune. Trebuie să ne concentrăm asupra relansării noastre”, a spus acesta.

Ghosn, eliberat temporar pe cauţiune şi aflat în aşteptarea procesului în Japonia, a fost acuzat de mai multe abateri din punct de vedere financiar şi de presupuneri potrivit cărora şi-ar fi sporit averea pe cheltuiala Nissan. Ghosn a negat toate acuzaţiile, declarând că este victima unui complot al consiliului de administraţie al companiei.

Saikawa a spus că intenţionează să predea poziţia de conducere din cadrul Nissan unui succesor, însă în cadrul declaraţiilor de marţi nu oferit vreo indicaţie asupra momentului în care ar putea avea loc această modificare la nivelul structurii organizatorice a companiei. „Timpul este o chestiune pe care trebuie să o decid”, a spus el, adăugând că va demisiona „la momentul potrivit”.

Cea mai mare lovitură pentru Nissan a venit din costisitoarele stimulente de vânzări din Statele Unite, unde vânzările au scăzut cu 9,3%, până la 1,44 milioane de unităţi în anul fiscal încheiat la 31 martie. Saikawa a anunţat că se va concentra asupra îmbunătăţirii marjelor de profit din SUA, însă procesul a fost unul lent, deoarece Nissan continuă să recurgă la reduceri.

Producătorul de automobile şi-a redus obiectivele privind venitul pe termen mediu la 14,5 trilioane de yeni până în 2022, de la estimările iniţiale de 16,5 trilioane de yeni. Nissan estimează marja operaţională anuală la 6%, faţă de valoarea anunţată anterior de 8%.

Acţiunile Nissan au scăzut în acest an cu aproximativ 2%, după ce au pierdut o cincime din valoarea lor anul trecut.