Netflix versus Cannes: Lupta care va decide viitorul industriei cinematografice

Autor: Iulian Tenchiu 25.05.2019

Neînţelegrile dintre Netflix şi Cannes au început în 2017 şi se desfăşoară pe marginea legii franceze, care impune o fereastră de 36 de luni între lansarea unei producţii cinematografice şi debutul acesteia pe serviciile de streaming. Această politică nu corespunde modului în care Netflix face business, scrie CNBC.

Această situaţie controversată face parte dintr-o serie mai largă de discuţii privind viitorul distribuţiei cinematografice. În S.U.A, operatorii cinematografelor impun o perioade de 90 de zile între lansarea unui film în premieră şi portarea acestuia pe serviciile de streaming. Din acest motiv Netflix a fost criticat de nenumărate ori.

„Odată ce te angajezi la un format tipic televiziunii, transformi filmele în ceva ce vor ajunge doar pe micile ecrane. Aceste filme merită un Emmy, dar niciodată un Oscar”, a declarat Steven Spielberg.

Netflix nu a ratat ocazia şi a ales să răspundă criticilor prin intermediul unui post pe Twitter.

„Iubim cinematografia. Pe lângă cinematografie, noi mai simpatizăm câteva lucruri. Printre acestea se numără accesul la producţiile cinematografice pentru persoanele care nu îşi pot permite întotdeauna un bilet, sau care locuiesc în oraşe fără cinematografe. Scopul nostru este să aducem tuturor filme şi să se bucure toţi de ele simultan. Mai mult decât atât, oferim producătorilor mai multe modalităţi de a îşi împărtăşi talentul. Toate aceste lucruri nu se exclud reciproc”, a spus Netflix pe Twitter.

Producătorii de film şi distribuitorii acestora şi-au exprimat totuşi îngrijorarea în legătură cu modul în care politica Netflix impactează viitorul experienţei cinematografice. Asociaţia Cinematografică din Marea Britanie şi-a exprimat în mod clar dezacordul faţă de ceea ce promovează cunoscutul serviciu de streaming american.

„Este vorba de o mişcare care nu duce nicăieri şi care poate pune în pericol sute de cinematografe”, au declarat reprezentanţii Asociaţiei Cinematografice din Marea Britanie.

Cu toate acestea, există foarte puţine dovezi care demonstrează că dezvoltarea serviciilor de streaming reprezintă o ameninţare la adresa cinematografelor. În 2018, cinematografele din Marea Britanie au avut cel mai bun an din 1970, potrivit UKCA, sălile primind în cursul anului 177 de milioane de oameni.

Mai mult decât atât, în cinematografele americane şi canadienie au fost vândute 1,3 mld. de bilete, înregistrându-se o creştere de 5% faţă de anul 2018. În plus, în acest an s-a înregistrat un nou record box-office, încasându-se 11,9 mld. de dolari. Un factor important care a determinat atingere acestui record au fost abonamentele de streaming din S.U.A.

Un studiu din decembrie 2018 realizat S.U.A. de către EY a constatat că persoanele care frecventează cinematografele cel mai des sunt, de asemenea, mult mai predispuse să se aboneze la mai multe servicii de streaming, iar aceşti cinefili reprezintă o parte foarte mare din publicul sălilor de cinema.