Businessul are nevoie de antreprenori tineri: Doar unul din zece acţionari ai unei firme locale are sub 29 de ani

Autor: Dana Ciriperu 20.05.2019

Tinerii cu vârsta de până în 29 de ani reprezintă sub 10% din cei aproape 1,4 milioane de asociaţi/acţionari ai companiilor din România, arată datele de la Registrul Comerţului. Este cea mai slab reprezentată categorie de vârstă în rândul acţionarilor români, iar datele oficiale arată că numărul asociaţilor sub 29 de ani a crescut cu numai 2,4% în ultimii cinci ani. Spre comparaţie, categoria peste 60 de ani a crescut cu peste 40% în acelaşi interval.

”O creştere minoră a grupei de vârstă până la 29 de ani în rândul asociaţilor/acţionarilor companiilor poate să fie determinată de obstacolele întâlnite de tinerii antreprenori: promovarea şi susţinerea unei culturi antreprenoriale la nivel naţional, accesul restrâns la educaţie antreprenorială aplicată  care să pregătească tinerii fondatori, deţinerea sau dificultatea privind accesarea capitalului. Totuşi, în anul 2019 se vede o creştere a numărului de asociaţi/acţionari în rândul tinerilor de până la 29 de ani ceea ce arată o tendinţă de creştere a interesului privind viaţa de antreprenor”, a explicat Cristian Bărcan, manager al platformei REGnet, care analizează date privind universul companiilor locale.

Schimbarea de trend este susţinută şi de un interes în creştere pe segmentul de finanţare, dar şi lansării mai multor fonduri de investiţii, acceleratoare sau business angels. Spre exemplu, ZF a identificat la începutul acestui an cinci fonduri de investiţii - Morphosis Capital, Black Sea Fund, GapMinder, Early Game Ventures, ROCA -  create de români – care au strâns peste 150 de milioane de euro pentru a paria pe afacerile mici şi mijlocii.

Aceste iniţiative vin cu o schimbare de direcţie pentru piaţa de fuziuni şi achiziţii, care, tradiţional, a avut investitori financiari orientaţi către companiile de dimensiuni mai mari, cu afaceri de zeci sau chiar sute de milioane de euro. Astfel, IMM-urile intră pe radarele investitorilor din zona de fuziuni şi achiziţii.

În România erau 1,38 de milioane de asociaţi/acţionari în companii în martie 2019, în creştere cu 19% faţă martie 2015, arată o analiză a ZF pe baza datelor de la Registrul Comerţului. Cea mai bine reprezentată categorie de acţionari în businessul românesc este cea cu vârsta cuprinsă între 40 şi 49 de ani, 28,7% din total, aproape 400.000 de persoane.
Cristian Bărcan notează că la nivel global România este „în grafic”, în sensul în care cei mai mulţi antreprenori au vârste cuprinse între 25-34 sau 35-44, iar la nivel local cei mai mulţi sunt între 30 şi 49 de ani.