Paula Moraru, informatician de profesie, s-a întors în România după 12 ani şi a creat un brand de ciocolată artizanală care îi poartă numele

Autor: Alina-Elena Vasiliu 31.05.2019

Rata de creştere a vânzărilor brandului Paula Ana a fost de 50%, iar businessul este pe profit.



Paula Moraru, o antreprenoare care a trăit mai mulţi ani în Marea Britanie, s-a întors în România şi a pus bazele unui business în producţia de ciocolată. Sub brandul PaulaAna, cele două prenume ale sale, ea face tablete de ciocolată, praline şi prăjituri într-o fabrică artizanală de lângă Ploieşti, iar cifra de afaceri a ajuns la 142.000 de lei în 2017 după o creştere de peste 50% faţă de anul anterior.

 „Scopul iniţial nu a fost de a face un business, ci am făcut un curs de ciocolaterie mai mult ca un hobby, pentru că am vrut să fac altfel bomboanele pe care le consumam în mod regulat. M-am gândit că dacă merge să fii autodidact în atâtea domenii, aş putea să încerc şi eu“, povesteşte Paula Moraru, de profesie informatician.

A continuat să locuiască în Marea Britanie alţi câţiva ani după încheierea cursului, iar în 2011, când a avut oportunitatea de a se întoarce în România, a decis să înceapă o afacere pe cont propriu în domeniul ciocolateriei, posibilitate pe care nu o luase în considerare până atunci.

„Iniţial a fost foarte greu, mai ales că trebuia să mă readaptez în România, după ce fusesem plecată mulţi ani. Am pornit de la zero, am mers la instituţiile de control în domeniul siguranţei alimentare, le-am spus ce am de gând să fac. Am început să fac o clădire, am rezolvat cu actele necesare producţiei. A durat cam un an să facem clădirea. Într-un an şi un pic am dat drumul producţiei.“

La început, în laborator lucrau doar ea şi încă un angajat, apoi echipa a început să crească. Atunci când comenzile sunt numeroase şi mari, ajunge să aibă nevoie chiar şi de şapte angajaţi, dar numărul fluctuează în funcţie de perioada anului.

Laboratorul unde se produc dulciurile PaulaAna se află aproape de centura Ploieştiului. Paula Moraru nu exclude posibilitatea de a duce businessul chiar şi la 50 sau 60 de angajaţi dacă cererile vor continua să crească.

„Avem clienţi în Sibiu, în Constanţa, în Bucureşti, în Craiova. Pe lângă tablete de ciocolată, facem şi produse tradiţional româneşti, pentru că ne-au cerut clienţii sau clienţii clienţilor noştri. Aşa am ajuns să facem şi turtă dulce, cornuleţe, totul artizanal. Pralinele sunt marea mea dragoste în ciocolaterie, pentru că mi se par epitomul luxului în ciocolată“, spune Paula Moraru.

Reţetele sunt făcute chiar de ea, după ce se inspiră din aromele care îi plac. Pentru evenimente speciale, foloseşte şi ingrediente deosebite, cum a fost cazul unor serii de praline pe care le-a făcut pentru un eveniment al cramei Liliac. Pralinele aveau în compoziţie o esenţă făcută din vin.

„Acum mă gândesc să fac o linie în care să integrez ceea ce simţim noi că e românesc, de exemplu pălinca. Spre surpriza mea, mulţi străini mi-au spus că aceasta era unul din lucrurile care i-au impresionat cel mai mult în România.“

Deşi provocările în business nu sunt puţine, Paula Moraru spune că are nevoie de o doză de imprevizibil, ceea ce nu ar fi avut, probabil, dacă ar fi ales să lucreze în domeniul IT, în care are pregătire.

„Cred că noi, românii, suntem cu un pas în urmă pe piaţa ciocolatei de calitat, însă mi se pare că, în ultimii doi ani, lucrurile încep să se schimbe. Lumea pare mai optimistă, alege cu mai multă grijă ceea ce consumă, iar mie acest lucru mi se pare un semn bun, un semn că economia merge într-o direcţie bună“.

Din oferta PaulaAna, care comercializează dulciuri şi în mediul online, fac parte praline, caramele, ciocolată de casă, turtă dulce, biscuiţi, cornuleţe, brioşe şi alte tipuri de prăjituri. O tabletă de ciocolată cu lapte cu caju şi merişor, de exemplu, costă 17 lei, un pachet de 100 de grame de biscuiţi – 7 lei, iar unul de 150 de grame de turtă dulce – 11 lei.

 

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.