Familia Mărăşoiu din Argeş produce ţuică de cinci generaţii: în 2017 a creat brandul Pater, pe care îl vinde în restaurante, hoteluri şi în aeroport

Autor: Georgiana Mihalache 10.06.2019

Brandul Pater este situat pe segmentul premium, iar o sticlă de 700 ml de ţuică de prune costă 160 de lei.



Familia Mărăşoiu din judeţul Argeş produce ţuică din tată în fiu de cinci generaţii, iar la finalul anului 2017 a apărut brandul Pater, care a ajuns în marile lanţuri de restaurante, în hoteluri, în mai multe băcănii din Capitală, dar şi în aeroportul Otopeni. Anul trecut, micul producător din Argeş a avut afaceri de 20.000 de euro, iar pentru 2019 deja se întrevede o creştere de 80% în prima jumătate a anului.

„E o poveste de familie care depăşeşte cinci generaţii. În Argeş se face ţuică dintotdeauna, străbunicul, bunicul au avut cazanul satului. Ne-am gândit că e un produs pur românesc, autentic şi e păcat să nu îl scoatem în faţă, să-l vindem într-o sticlă premium“, a povestit Irina Mărăşoiu, implicată în business alături de fratele şi de tatăl ei.

Elementele de brand, de la nume până la etichetă, au fost create de un designer, an­tre­prenorii dorindu-şi să prezinte conceptul de fa­milie şi natural. De altfel, antreprenoarea spune că este nevoie de investiţie în brandul unui pro­dus. „Avem în ţară multe lucruri bune, gustoase autentice, trebuie să ştim le scoatem în faţă.“

Eticheta are ilustrat un copac, iar pe trun­chiul în formă de moleculă de ADN sunt scrise iniţi­alele celor cinci generaţii ale familiei. „Fie­care etichetă este numerotată manual, aduce o familiaritate faţă de produs, fiecare sticlă trece prin mâinile tuturor celor din familie.“

În portofoliul Pater sunt în prezent trei produse – ţuica de prună, rachiul de pere şi de struguri, iar planurile antreprenorilor sunt să lanseze spre sfârşitul anului şi un rachiu de gutui. În afară de struguri, care vin de la alţi furnizori, restul fructelor sunt produse în livezile familei sau vin de la producători din zona Argeşului, una renumită pentru fructe.

În 2018, producţia Pater a fost de 3.600 de sticle de ţuică de prune, iar preţul unei sticle este de peste 160 de lei, mergând pe segmentul premium. Pentru că familia deja avea cazanul de ţuică, dar şi livezile de pomi, investiţia iniţială a fost în jurul a 50.000 de euro şi a presupus crearea brandului, a sticlelor. Irina Mărăşoiu povesteşte însă că dacă nu ar fi existat deja toată această infrastructură a producţiei investiţia ar fi fost mult mai mare.

Sticla este adusă din Franţa, deşi creatorii brandului Pater au încercat să găsească un furnizor român.

„Eu vin cu anumite idei, fratele meu le pune în practică financiar, iar totul se dis­cu­tă în familie. Nu mergem pe o producţie foarte ma­re. Putem produce oricât, dar după ce depă­şim un prag începem să plătim accize diferite.“

Mai multe detalii pe

www.zf.ro/afaceri-de-la-zero

Pentru a ajunge mai aproape de consumatori, mai ales de turişti, Pater are şi o sticlă în miniatură, de tipul celor care se găsesc în mini barurile hotelurilor, pe care turiştii o găsesc în hotelurile Hilton.

„Suntem prezenţi în HoReCa şi retail. Avem un lanţ de magazine şi un magazin online în care vindem - vinmag.ro. Am plecat la drum cu câteva băcănii, Băcănia Veche, cu partea online, apoi am ajuns în aeroport, ni s-a părut un punct strategic, apoi în restaurante, în locuri unde ajung turiştii. Străinii apreciază ţuica“.

Pentru a răspunde cererii turiştilor, anul acesta brandul de ţuică din Argeş va ajunge pe mesele din Paris, după ce omul de afaceri Cristian Preotu are un proiect cu restaurantul Le Manoir în care va fi comercializat şi brandul Pater.

Irina Mărăşoiu nu exclude să trimită şi la export ţuica românească, însă nu există un plan concret în prezent.

În viitor, antreprenoarea vrea să dezvolte brandul Prater, ceea ce înseamnă însă transformarea într-o companie de tip SRL şi depăşirea statutului de mic producător. În plus, un obiectiv este şi accentul pe partea turistică.

„Peste cinci ani văd afacerea mai mare, o să încercăm să ieşim de sub umbrela micului producător. Orice brand cu tradiţie are o zonă de degustare, în care clientul să poată să vadă, să culeagă un fruct. Vrem să mergem pe zona turistică de prezentare“, a mai spus Irina Mărăşoiu.

Întreaga familie Mărăşoiu este implicată în business, inclusiv copiii, care aduc sticlele pentru îmbuteliere sau ajută la culesul fructelor. În România, antreprenorii renunţă mai greu la businessurile lor către următoarea generaţie.

„Tata face ceva astfel încât să-i placă lui, a fost mirat să vadă cât este de apreciată. Suntem conştienţi că avem un an pe piaţă, dar vrem să creştem“, a mai spus Irina Mărăşoiu.

 

 

Modele de branduri „made in România“

Prater este un nou brand pe o piaţă pe care afacerile româneşti îşi creează o bază de consumatori care apreciază gustul autentic şi pun accentul pe partea tradiţională.

De exemplu, magiunul de Topoloveni, un alt produs din Argeş, a ajuns pe rafturile marilor retaileri.

„Materia primă face diferenţa în cazul oricărui produs. Mai sunt băuturi în România, sunt şi branduri mai mari, încercăm să nu ne comparăm, faptul că suntem un producător mic face ca produsul să fie cu totul altfel“, a completat Irina Mărăşoiu.

În 2018, producţia Pater a fost de 3.600 de sticle de ţuică de prune

Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.