Svens Dinsdorfs, şeful grupului ELKO: Piaţa de distribuţie IT&C din România este foarte aglomerată, dar cu potenţial de creştere, pe care vrem să îl valorificăm

Autor: Adrian Seceleanu 11.06.2019

„Pentru noi, 2019 este un an de „reset“, în care schimbăm modul de abordare a pieţei locale; cu sprijinul grupului ieşim din zona strict tradiţională de IT şi ne ducem şi către segmentele adiacente.“



Grupul leton ELKO, cu afa­ceri de peste 1,5 mld. dolari în 2018, se va extinde din zona tradiţională de dis­tri­buţie a echipamentelor de IT către noi segmente de piaţă şi în România - adăugând în portofoliu gadgeturi precum smartphone-urile sau soluţiile de mobilitate elec­trică - şi analizează chiar şi extinderea în zona de electrocasnice, ca parte a unei noi stra­tegii care vizează consolidarea poziţiei de pe piaţă şi majorarea veniturilor.

„Este nevoie şi de o schimbare, tocmai de aceea ne regândim strategia pentru următorii trei ani, am regândit-o deja, planul l-am făcut, urmează să trecem la execuţie. Practic, acum este mo­men­tul de reset în care ne pornim din nou în direcţia de creş­tere, schim­bând cumva modul de abordare a pieţei locale“, a declarat într-un interviu pentru ZF Gabriela Gheorghe, CEO al ELKO România, numărul doi pe piaţa de dis­tribuţie IT&C din România după veni­turile din 2017, de 278 milioane de lei.

Una dintre cele mai importante schim­bări este dezvoltarea companiei şi în distri­buţia de gadgeturi dedicate segmentului con­sumer, care au generat în ultimii ani volume mari şi au ajuns să concentreze pro­cente semnificative din piaţă. „Despre stra­tegia pentru următorii trei ani, e important de spus că ne orientăm pe patru piloni foarte clari. Unul dintre ei este referitor la extinderea produselor din portofoliu, al doilea este referitor la abordarea clienţilor, un alt pilon important pentru noi este legat de eficienţă şi, nu în ultimul rând, cel legat de cultura de companie. În ce priveşte porto­fo­liul de produse, ceea ce ne propunem este să ne extindem oferta nu doar din pers­pectiva brandurilor, aşa cum am făcut-o până acum, ci foarte mult din perspectiva grupelor, categoriilor de produse pe care le vom vinde. Zonele de e-mobility, gadget, ga­ming, smart­phone-uri sunt ca­tegorii de produse sexy pentru întreaga lume, aşa că şi noi vrem să prindem valul. Ne orientăm către această di­recţie, deci cumva ieşim din zona strict tra­diţională IT, ne ducem şi către seg­mentele adiacente“, a explicat Gabriela Gheorghe.

Extinderea către alte zone a fost deja testată de ELKO pe segmentul de soluţii pentru companii, a adăugat ea. „Noi am făcut-o deja cu businessul de soluţii, ne-am dus către segmente adiacente de piaţă, dacă este să ne referim doar la automatizări. Şi în zona aceasta de Internet of Things (IoT) am ieşit din strict ceea ce însemna IT-ul clasic, PC-uri, servere ş.a.m.d. Vom continua creşterea în zona de soluţii, este un segment care are potenţial de creştere, însă cu sigu­ranţă ne vom dezvolta şi în cealaltă direcţie legată de produsele de tip consumer.“

Compania va lucra şi la îmbunătăţirea eficienţei, ţintă atinsă inclusiv prin investiţii în noi platforme, care sunt susţinute de grup. „Cu ajutorul grupului, investim foarte mult în ceea ce înseamnă platformele de IT pe care le folosim şi pregătim aici noutăţi legate de e-commerce, de modulul de marketing, ne-am schimbat ERP-ul la nivelul întregului grup.“

Piaţa din România rămâne una dificilă, cu mulţi jucători, dar cu potenţial de creştere semnificativ, astfel că grupul susţine noua stra­tegie a subsidiarei din România, a declarat într-un interviu pentru ZF Svens Dinsdorfs, CEO al grupului leton de distribuţie ELKO. „Piaţa de distribuţie din Ro­mânia este una dificilă de ani de zile, iar acest lucru nu s-a schimbat prea mult, în sensul în care se poate spune că piaţa este servită de un număr foarte mare de jucători. Piaţa din România are un potenţial semnificativ, am avut mereu sentimentul că poate genera mai mult“. România nu va rămâne izolată de tendinţele din industrie, astfel că va trece printr-o perioadă de consolidare, la finele căreia ELKO îşi doreşte să fie „jucătorul care supra­vieţuieşte“, a adăugat Dinsdorfs.

„Cred că acest val de consolidare din industria de distribuţie nu a atins încă România, dar cred că va veni. România nu va rămâne într-o poziţie unică, tendinţele din industrie sunt aceleaşi peste tot. Vedem un fenomen de consolidare a pieţei peste tot în Europa, mai devreme sau mai târziu, piaţa va deveni mai compactă. Ce răspun­dem la întrebarea dacă vom fi şi noi acolo? Da, planul nostru este să fim acolo şi să fim jucătorul care supravieţuieşte. Desigur, ne uităm la volume mai mari şi la venituri mai mari, potenţialul există, trebuie doar să îl descătuşăm. De aceea am avut aici o sesiune de discuţii alături de echipa din România despre viitor, despre anii următori, despre ce produse vom vinde şi cum“. Şeful grupului ELKO a acordat interviul ZF în contextul în care s-a aflat pentru câteva ore la Bucureşti pentru a discuta strategia în România pentru următorii ani.