Afaceri de la zero. Felix Istrate şi Ştefan Secuiu, de la Fim Caravans / rulotele Migrator, vor să îi convingă pe europeni să cumpere rulote fabricate în România

Autor: Georgiana Mihalache 24.06.2019

„Totul a pornit dintr-o joacă, nu ca un business, dar ne-am dat seama că are potenţial şi am mers mai departe cu proiectul.“



Rulotele Migrator, produse de compania românească Fim Caravans într-un cen­tru din Bascov (Argeş) şi care pot fi ataşate maşinilor de te­ren pentru drumeţiile pe munte, pleacă în fiecare lună la export pe pieţele din Europa de Vest în urma unei investiţii de 700.000 de euro.

„Am căutat rulote care să urce în zone de munte cu maşini de teren. Uitându-mă că nu prea există nimic pe piaţa europeană, am încercat să fac eu ceva, a fost o idee şi am luat legătura cu vărul meu (Ştefan Secuiu –

n. red.) să vedem dacă putem crea ceva. Totul a pornit într-o joacă, nu ca un business, după care ne-am dat seama că are potenţial şi am mers mai departe cu proiectul“, a spus Felix Istrate, cofondator al Fim Caravans.

Dacă pentru componente Fim Caravans colaborează cu marii producători europeni, amenajarea interioară, bucătăria, caroseria se realizează pe piaţa locală de cei 12 angajaţi din fabrica de la Bascov.

„Perioada de comandă este de două-trei luni până la livrare. Producem circa două bucăţi pe lună. Vrem să mărim capacitatea pentru că avem multe comenzi şi încercăm să găsim soluţii să producem un număr mai mare, vrem să lucrăm pe stoc“, a mai spus Felix Istrate.

Ambiţia fondatorilor Fim Caravans este de a ajunge la un volum de 1.000 de unităţi anual. În prezent, în fabrica din Bascov, o comună de lângă Piteşti, sunt produse 25 de astfel de rulote anual.

Vânzările bugetate în 2019 sunt de 400.000 de euro, în contextul în care preţul unei rulote porneşte de la 10.000 de euro fără TVA şi poate ajunge şi la 19.000 de euro pentru pieţe precum cea din Germania, acolo unde ajung cele mai multe minirulote.

Antreprenorii sunt în discuţie cu producători români de componente pentru a externaliza producţia şi a ajunge astfel la un rulaj mai mare, însă dacă nu se con­cretizează se uită la pieţe precum cea din Asia pentru producţie. Prima rulotă produsă de Fim Ca­ravans sub brandul Migrator a fost vândută în 2018, după ce brandul a participat la un târg de profil la Düsseldorf, în Germania.

Piaţa românească nu este încă dezvoltată pe zona de vânzare sau închiriere de rulote, mai ales că preţul joacă în continuare un rol important în alegerea unui produs.

„Am avea şi în România vânzări dacă par­tea bancară ar susţine mai bine cum­părătorul la nivel de finanţare. Rulota are un spaţiu de dormit de două persoane, în partea din spate o bucătărie şi o parte tehnică, am încercat să înglobăm toate lucrurile acestea într-o singură caroserie“, a spus Ştefan Secuiu, arhiect de profesie, care a proiectat modelul Migrator.

Ştefan Secuiu povesteşte că munca din spatele formei finale a rulotei a fost de peste jumătate de an, mai ales că este un concept nou. Rulotele existente pe piaţă în prezent folosesc spaţii adăugate, care nu se pliau pen­tru zona de munte, nişa căreia i se adresează modelul Migrator.

„Suntem în discuţii cu doi producători ro­mâ­ni pentru externalizare, ne-am dori să ţi­nem producţia în ţară“, a mai spus Felix Istrate.

 

O nişă în dezvoltare

Trendul vacanţelor petrecute cu rulota începe să prindă contur şi în România, în vreme ce în ţări precum America sau Europa Occidentală există deja o tradiţie şi o piaţă formată.

De altfel, nici zona de campinguri pe piaţa locală nu este bine dezvoltată, în România existând circa 100 de astfel de locuri, în comparaţie cu Germania sau Italia, care au peste 1.000 de campinguri.

Datele arată că numărul de rulote şi autorulote înmatriculate în România s-a dublat în perioada 2010-2017, crescând de la circa 13.000 de unităţi în anul 2010 la peste 25.000 de unităţi în 2017, conform datelor de la Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) trans­mise la solicitarea ZF.

Preţul unei rulote porneşte de la 10.000 de euro fără TVA şi poate ajunge şi la 19.000 de euro


Intraţi pe platforma www.zf.ro/afaceri-de-la-zero şi descoperiţi universul de companii create de micii antreprenori.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

 Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

 În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.