Cum se poate măsura performanţa sistemului de învăţământ, dacă Revisalul - aplicaţia care ţine evidenţa salariaţilor - nu înregistrează şcoala absolvită de angajat?
Aproape 150.000 de elevi termină liceul anual, iar 126.000 de tineri sunt absolvenţi ai unei facultăţi, arată datele Institutului Naţional de Statistică, însă nimeni nu ştie pe ce meserii şi în ce domenii vor lucra aceştia. Cât de uşor se integrează absolvenţii pe piaţa muncii şi ce ar trebui făcut pentru ca tranziţia de la statutul de elev sau student la cel de angajat să fie mai eficientă?
„Este nevoie de o pregătire a elevilor şi studenţilor care să le asigure acestora competenţele necesare diferitelor profesii cerute pe piaţa muncii. În plus, credem că este nevoie să îi educăm pe elevi şi studenţi astfel încât munca bine făcută să devină una dintre valorile lor“, spune Măriuca Talpeş, liderul grupului de lucru Educaţie al Coaliţiei pentru Dezvoltarea României. Ea a mai spus că, de exemplu, un studiu al Comisiei Europene arată că 93% dintre joburile actuale necesită competenţe digitale de bază, iar în următorii 10 ani, 80% dintre joburi vor avea nevoie de competenţe STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics).
Deşi România are 126.000 de absolvenţi de studii superioare pe an, care au specializări diferite, nici guvernanţii şi nici mediul de afaceri nu pot urmări ce se întâmplă cu tinerii care se angajează după absolvire şi dacă s-au angajat în domeniile pentru care s-au pregătit.