Rezolvarea crizei de forţă de muncă în stil francez: un tur prin toată ţara cu spectacole, jocuri şi întâlniri cu oameni de afaceri pentru a-i atrage pe tineri spre munca în fabrici

Autor: Bogdan Cojocaru 10.07.2019

Preşedintele Franţei Emmanuel Macron a creat o structură guvernamentală numită French Fab ai cărei ambasadori fac turul ţării cu întâlniri, ateliere de lucru şi spec­ta­cole pentru a-i atrage pe tineri spre lo­cu­rile de muncă din industrie. În această vară, am­ba­sa­dorii se duc să-i impresioneze pe tineri chiar pe plajă.

Renaşterea industriei este vitală pentru Franţa, o economie care, deşi este una dintre cele mai mari din Europa, este în urmă în ceea ce priveşte competi­tivi­tatea. De altfel, în urmă cu câţiva ani, Franţa era con­si­derată „noul bolnav al Europei“. Atragerea tine­ri­lor în industrie este vitală pentru renaşterea industrială.

Penuria de forţă de muncă, în special în industrie, este o problemă generală în Uniunea Europeană, una atât de serioasă încât a devenit o frână pentru creşterea economiei, spre disperarea Băncii Centrale Europene. Instituţia nu poate controla factorii sociali ai creşterii şi de aceea, după ce a redus dobânzile la minime record şi a pompat în economie 1,3 milioane de euro pe minut timp de patru ani, a cerut guverne­lor să facă mai mult pentru a-i atrage pe oameni în câm­pul muncii şi pentru a-i instrui în funcţie de ne­voile companiilor. Guvernul francez estimează că în in­dustrie există 50.000 de posturi vacante care, dacă sunt ocupate, ar crea încă 200.000 de locuri de muncă, scrie Bloomberg.

În alte economii mari europene, inclusiv în Germa­nia şi Olanda, penuria este explicată prin rata şoma­jului ajunsă la cote minime. În Germania, şo­majul este la cel mai scăzut nivel din istorie, de aproa­pe 3%. Însă în Franţa şomajul este de aproape 9%. Cu toate acestea, 46% din angajatorii din indus­trie se plâng că se lovesc de probleme legate de recru­tare, potrivit datelor institutului de statistică francez. Acesta este cel mai ridicat nivel din ultimele două de­cenii. Chiar şi când rata şomajului a fost de 7%, în 2008, producătorilor industriali francezi le era mai uşor să angajeze decât acum.

„Principala problemă pentru competitivitatea noastră derivă din faptul că nu putem recruta. Şi nu putem face acest lucru deoarece imaginea industriei este degradată“, spune Angés Pannier-Runacher, unul dintre miniştrii care se ocupă cu French Fab. Tinerii din ziua de azi preferă tehnologie. Pentru a schim­ba acest lucru, French Fab - Fab vine de la „fabulos“ şi „a fabrica“ - a pornit într-un tur prin toa­tă Franţa cu scopul de a capta imaginaţia tine­rilor. De obicei organizatorii aranjează ca la opririle cara­vanei lor să vină şcolile. Elevii pot purta echi­pa­ment VR pentru a explora meseria de inginer specia­lizat în robotică, de sudor în aeronautică sau pentru a re­zolva enigme într-un joc de evadare cu teme indus­triale. Pentru a ajunge la un public mai larg, caravana se opreşte în această vară în mai multe staţiuni litorale. Ţinta turului, care se va încheia în octombrie la Paris, este de a primi o jumătate de milion de vizitatori.

Pentru înfrângerea aversiunii tinerilor faţă de fabrici ar putea fi nevoie de mai mult decât provo­carea preferinţei lor pentru tehnologie. Oamenii de afaceri reuniţi la oprirea din Rouen au dat, de asemenea, vina pe decizii strategice luate în urmă cu decenii care au încurajat tinerii francezi să se îndrepte spre studii universitare, în timp ce în Germania guvernul a ales să sprijine şi să promoveze ucenicia şi pregătirea profesională. Jean-Paul Lecerf a povestit că atunci când a preluat compania de aparate de încălzit şi de aer condiţionat a familiei sale, Sovimef, în 1983, muncitorii aveau calificarea şi talentul necesare acestei munci şi erau şi mai fideli postului. Acum, când se pregăteşte să transfere controlul afacerii surorii sale, compania are dificultăţi în a găsi personal potrivit. La interviurile de angajare de la Rouen Lecerf a primit 12 CV-uri, dar a păstrat doar jumătate dintre ele doarece ceilalţi posibili candidaţi nu prezentau nici aptitudini pentru muncă şi nici motivaţie.

„În urmă cu 40 de ani, munca manuală era ceva natural, iar industria era peste tot. Dar, puţin câte puţin, părinţii au încercat să le dea copiilor o viaţă mai bună decât a lor“, a mai spus Lecerf.

Fiecare oprire de o zi a French Fab Tour include workshop-uri şi jocuri pentru şcolari, conferinţe, teste de aptitudini, experienţe în realitatea virtuală, un simulator de zbor şi interviuri de angajare rapide. Vara, întâlnirile se termină cu concerte. Preşedintele Macron speră că astfel îi va încuraja pe francezi să se întoarcă în fabrici, iar oamenii de afaceri că vor regăsi braţele industriei.

„Suntem într-un sector foarte opus faţă de ceea ce poate fi considerat sexy“, spune Julien Hue, CEO-ul producătorului de uleiuri industriale Hafa. French Fab Tour este o iniţiativă necesară, crede industriaşul Jean-Yves Cougnaud, directorul general al Cougnaud Construction, scrie ouest-france.fr. „Trebuie să democratizăm industria“, insistă el. Paul-Henri Dubreuil, preşedintele Groupe Dubreuil, este entuziasmat. „Este fantastic să vezi cum renaşte industria. Industria este adevăratul plămân al economiei.“ Iniţiativa French Fab, care are ca emblemă un cocoş, a fost creată în 2017, la impulsul guvernului, pentru a da o imagine nouă, atractivă, industriei.  O altă iniţiativă a guvernului, lansată în 2013, French Tech, are ca emblemă tot cocoşul, simbol asociat cu echipele naţionale de sport ale Franţei. Scopul French Tech este de a promova start-up-urile şi companiile digitale. Guvernul de la Paris face eforturi pentru a încuraja tinerii să se orienteze şi spre profesii, nu doar spre universităţi. Însă şi companiile trebuie să facă eforturi în acest sens, ajustându-şi aşteptările, spune Martine Chong-Wa-Numeric, directorul biroului de forţă de muncă din Normandia. Companiile ar trebui să-şi asume mai multe riscuri angajând oameni fără pregătire profesională pentru a-i instrui, explică specialistul. „Este nevoie de o transformare în profunzime a societăţii, de o schimbare a mentalităţii. Avem nevoie de timp, dar nu avem timp deoarece companiile trebuie să facă angajări acum.“