Un business care merge ca uns: Topul celor mai mari jucători din piaţa uleiurilor vegetale

Ziarul Financiar 18.08.2019

Piaţa uleiurilor este estimată la peste 1,5 mld. lei (350 mil. euro), aceasta fiind în continuare dominată de segmentul de ulei de floarea-soarelui. La capitolul volume de vânzări , lupta pentru locul 1 se dă între doi giganţi străini, americanii de la Bunge şi Expur al francezilor de la Avril, care deţin aproape jumătate din piaţa de uleiuri, conform calculelor făcute de ZF pe baza datelor de la Euromonitor.

În ceea ce priveşte brandurile, batălia se dă tot între cei doi giganţi. Brandul Untdelemn de la Bunica deţinut de Expur este liderul pieţei, unde se bate cu Floriol şi Unisol (branduri ale Bunge). Pe de altă parte, la nivelul cifrei de afaceri, Bunge este lider, raportând afaceri de 1,9 miliarde de lei şi o pierdere netă de 97 de milioane de lei. Expur se poziţionează pe locul al doilea, cu afaceri de peste un miliard de lei, în scădere faţă de anul precedent. Compania a raportat anul trecut un profit net de 20 de milioane de lei faţă de pierderi în anul anterior. Podiumul este completat de Prutul, cu afaceri de 695 de milioane de lei. Compania este controlată de omul de afaceri Marian Andreev, un om de afaceri discret.  Prutul are pe piaţă uleiurile Prutul, Spornic, Bonatelo, Boniflor, Surâsul Soarelui şi Picasol, pe segmentul de ulei de măsline, potrivit informaţiilor de pe site-ul companiei. În top cinci se află compania Ardealul din Carei, care însă s-a concentrat în ultimii ani pe exporturi în condiţiile în care piaţa locală este dominată de giganţii Bunge şi Expur, dar şi de mărcile private ale marilor magazine.

De asemenea, pe piaţă mai activează şi Argus Constanţa, comercializează ulei sub brandurile Argus, Sorica şi Tomis. În plus, în ultimii ani însă piaţa a început să se diversifice, astfel că se cumpără tot mai mult ulei de măsline, iar în categoria de ulei de floarea- soarelui au apărut tot mai mulţi jucători mici. Piaţa uleiurilor din România este în continuare dominată de segmentul de ulei de floarea-soarelui, care reprezintă aproape un sfert din valoarea totală. În acelaşi timp, segmentul de ulei de măsline a cunoscut cel mai mare avans al vânzărilor, piaţa de ulei de măsline a ajuns la o valoare de circa 240 mil. lei, crescând de 5,5 ori faţă de anul 2008, conform calculelor făcute de ZF pe baza datelor de la Euromonitor.

Antreprenorii mizează pe faptul că tot mai mulţi români aleg mâncăruri sănătoase, trend ce a venit odată şi cu majorarea veniturilor, mai ales că de cele mai multe ori alimentele mai sănătoase sunt şi mai scumpe.